Jens Mikkelsen tilldelas Cordelia Edvardson-priset

Jens Mikkelsen tilldelas Cordelia Edvardson-priset

Sydsvenskans grävande reporter Jens Mikkelsen tilldelas 2018 års Cordelia Edvardson-pris.

I sina reportage har Mikkelsen bland annat avslöjat väktares våld mot pojkar på Malmö C, bostadsföretaget HSB:s gräddfiler i Lund, och Malmö kommunala bostadsbolags hemliga svartlistning av hyresgäster. Dessutom har han på ett känsligt sätt skildrat ett antal familjedramer.

Juryns motivering lyder:

"Med skicklig hand och gott omdöme avtäcker han stora dramer som döljs i vardagens notiser. Utgångspunkten är alltid den enskilda människan men skildringarnas privatpersoner är aldrig privata: Jens Mikkelsen visar hur individens öde hänger samman med samhället."

Cordelia Edvardson-priset instiftades 2010 av Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet i syfte att premiera en journalist som ”har ett starkt engagemang, ett personligt tilltal och en blick för det stora i det lilla”.

Tidigare pristagare har varit Cecilia Uddén, Sveriges Radio (2010), Richard Swartz, Dagens Nyheter (2012), Tom Alandh, Sveriges Television (2014) och Magda Gad, Expressen (2016). Juryn består av Christina Jutterström, Peter Kadhammar, Kaj Schueler, Axel Andén, Anne Lagercrantz och Ester Pollack. Prissumman på 10 000 kronor doneras av Svenska Dagbladet.

Prisutdelning
Plats: Filmhuset, Bio Mauritz
Datum: torsdag 20 september 2018
Tid: 16.30 – 19:00

I samband med prisutdelningen hålls seminariet: ”Att skriva det svåra”, i vilket svårigheter och etiska dilemman vid skildrandet av familjedramatik diskuteras av en panel bestående av:

Jens Mikkelsen – pristagare

Ola Sigvardsson – Allmänhetens Pressombudsman

Michael Westerlund – medieforskare vid Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet

Kerstin Weigl – moderator, journalist på Aftonbladet

För ytterligare information
Ester Pollack, docent vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet, tel. 08-16 30 29, e-post ester.pollack@ims.su.se

Jens Mikkelsen, tel. 040-28 13 74, e-post jens.mikkelsen@sydsvenskan.se

Bifogade foton av Jens Mikkelsen kan användas fritt om fotografens namn anges i bildbyline. Fotograf: Lars Brundin.

Stockholms universitet präglas av en öppen, nyskapande och gränsöverskridande verksamhet, i huvudstaden och internationellt.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.