Pressmeddelande -

Nationalekonomer om samhället, politiken och vetenskapen - konferens samlar Sveriges nationalekonomer i Stockholm

En nationell konferens i nationalekonomi på Stockholms universitet 27-28 september berör såväl frågan om nationalekonomi som ämne som de senaste forskningsresultaten och aktuella politiska frågor. Medverkar i en öppen paneldiskussion om miljö och ekonomiska styrmedel gör bland andra Åsa Romson, språkrör för miljöpartiet och John Hassler, professor vid IIES, Stockholms universitet. I samband med utdelningen av Assar Lindbeck-medaljen medverkar Assar Lindbeck och Mårten Palme, båda professorer vid Stockholms universitet.

Under konferensen hålls även en paneldiskussion om den nationella utvärderingen av utbildningen i nationalekonomi. Deltar gör representanter från ämnet och från Högskoleverket.

Assar Lindbeck-medaljen kommer att delas ut i samband med en föreläsning där Assar Lindbeck själv, professor vid IIES, Stockholms universitet, pratar om nationalekonomins styrka och begränsningar. Medaljen delas ut av Mårten Palme, professor vid Stockholms universitet och ordförande för Nationalekonomiska Föreningen.

Den nationella konferensen för svensk nationalekonomi är den tredje i ordningen. Konferensen syftar till att skapa ett forum för nationalekonomer att regelbundet mötas och diskutera utbildnings- och forskningspolitiska frågor inom nationalekonomin. Utöver presentationer av forskningsresultat erbjuder konferensen tre tillfällen för allmänheten att delta. Konferensen arrangeras av Nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet med ekonomiskt stöd av Jan Wallanders och Tom Hedelius Stiftelse samt Tore Browaldhs Stiftelse.

Datum: 27-28 september
Plats: Stockholms universitet, Aula Magna

Föreläsningar som är öppna för allmänheten:

• Den nationella utvärderingen av utbildningen i nationalekonomi
    27 september kl. 13.30-15.30, paneldiskussion i Aula Magna (vänstra delen)
    Lars Hultkrantz, professor, Örebro universitet, ordförande i Högskoleverkets bedömargrupp
    Siv Gustavsson, professor emerita, Amsterdams universitet, ledamot av bedömargruppen
    Paul Nystedt, docent, Linköpings universitet, ledamot av bedömargruppen
    Tobias Lundquist, Finansförbundet, ledamot av bedömargruppen
    David Edgerton, professor, Lunds universitet
    Lars Behrenz, docent, Linnéuniversitetet
    Astri Muren, professor, Stockholms universitet
    Matilda Kihlström, student på masterprogrammet i nationalekonomi vid Stockholms universitet och ordförande i nationalekonomiska ämnesrådet vid Stockholms universitet
    Anna Karin Björling, moderator, planeringsenheten, Stockholms universitet

• Föreläsning och utdelningen av Assar Lindbeck-medaljen
    27 september kl. 16.30-17.30, Aula Magna (vänstra delen)
    Mårten Palme, professor, Stockholms universitet och ordförande Nationalekonomiska Föreningen
    Inledning

Assar Lindbeck, professor, IIES, Stockholms universitet
    Reflektioner om nationalekonomins styrka och begränsningar

Per Strömberg, pristagare, professor, Handelshögskolan i Stockholm och SIFR
    Riskkapital, skuldsättning och incitament

Tore Ellingsen, professor, Handelshögskolan i Stockholm
    Presentation
    av pristagaren
  • Miljö och ekonomiska styrmedel
    28 september kl. 11.00-12.30, paneldiskussion i Aula Magna (högra delen)
    Åsa Romson, språkrör, miljöpartiet
    Roger Tiefensee, riksdagsledamot, miljöpolitisk talesperson för centerpartiet
    Thomas Sterner, professor, Göteborgs universitet
    John Hassler, professor, IIES, Stockholms universitet
    Ann-Sophie Crépin, moderator, fil.dr., Beijerinstitutet

Program och information om konferensen

För ytterligare information kontakta gärna
Michael Lundholm, professor vid Nationalekonomiska institutionen, Stockholms universitet, tfn 08-16 30 48, mobil 070-533 45 55, e-post michael.lundholm@ne.su.se

Regioner

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.