Nyanlända och asylsökande får enklare att hitta praktikplatser i Sverige

Stockholms universitet, LinkedIn och ett antal andra företag och organisationer samarbetar i Welcome Talent för att hjälpa asylsökande och nyanlända att hitta praktikplatser och företag att hitta kompetens.

I dag lanseras initiativet Welcome Talent som ska hjälpa asylsökande och nyanlända att hitta praktikplatser samt göra det lättare för företag att hitta kompetens. Praktikplatserna kommer att vara sökbara på LinkedIns plattform. Initiativet är ett samarbete mellan ett flertal företag och organisationer, förutom Stockholms universitet och LinkedIn bland andra Spotify, Happyr, Äntligen jobb och Stockholms Handelskammare.

– Vi inom projektet Korta vägen vid Stockholms universitet hjälper företagen att lägga upp sina praktikplatser och att matcha kandidater, säger Lovisa Fältskog Johansson, projektledare för Korta vägen vid Stockholms universitet.

– Det är viktigt för universitetet att aktivt medverka till samhällsutvecklingen och på det här sättet bidrar vi till att knyta samman nyanlända akademiker med svenskt arbetsliv.

Med hjälp av en speciell hashtag, #welcometalent, gör Welcome Talent det möjligt för arbetsgivare att lägga upp praktikplatser och arbetstillfällen riktade mot nyanlända på LinkedIn. Hashtagen gör praktikplatserna och arbetstillfällena lätt sökbara. På welcometalent.se finns praktisk information om initiativet för både företag och nyanlända, samt tips på hur man presenterar sitt CV på ett bra sätt.

– Som så många andra organisationer frågade vi oss vad vi kunde göra för att hjälpa till. Jobb och praktik är en stor och viktig del i integrationsprocessen. Genom att erbjuda vår plattform som en mötesplats för företag och nyanlända vill vi göra det lättare att komma in på den svenska arbetsmarknaden, säger Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions på LinkedIn Sverige.

Mer information finns på www.welcometalent.se.

Korta vägen är en arbetsmarknadsutbildning som riktar sig till akademiker med utländsk bakgrund. Syftet är att tillvarata kompetenser och korta vägen till den svenska arbetsmarknaden. Utbildningen är ett samarbete mellan Stockholms universitet och Arbetsförmedlingen.

Ytterligare information: Lovisa Fältskog Johansson, projektledare Korta vägen, Stockholms universitet, tel: 0701–89 09 38, lovisa.faltskog.johansson@su.se

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.