Mot äventyret med hunden trygg och säker i bilen

Mot äventyret med hunden trygg och säker i bilen

Övergången mellan årstider har en särskild lockelse på både människa och hund. När naturen skiftar dräkt ger det extra energi och glädje till promenaden och träningen. Det såklart även om att ta sig dit och hem igen, ofta med bil. Här ger försäkringsbolaget If råd om hundsäkerhet i bil för en mer njutbar naturupplevelse när sommaren går över till höst och vinter.

Höst, vinter, vår eller sommar. Människans bästa vän är förmodligen inte det minsta brydd över vilken årstid det råkar vara för stunden. Tvärtom. Alla erbjuder de något unikt för att hundlivet ska vara det bästa man kan leva. Här är här och nu är nu.

Ändå är det något extra spännande med just övergången till en ny årstid. Nya dofter, nya ljud och ljusförhållanden och ett skifte i luften som gör varje promenad till en upptäcktsfärd för såväl människa som hund. Återigen lockar resan till nya platser eller gamla favoritområden för att njuta utelivet.

Olika som de är har årstiderna dock något gemensamt. För att njuta fullt ut är färden dit och hem en lika viktig del av upplevelsen som destinationen och målet för resan.

-Hundens humör påverkas av bilresan, precis som vi människor. Känner vi oss trygga, friska och utvilade när vi kommer fram blir upplevelsen så mycket starkare och positivt laddad.

Säkerheten främst

I nästan 20 år har Mariah Hohentahl haft djurs välmående och hälsa som yrke. Först på djursjukhus och sedan elva år tillbaka på försäkringsbolaget If, där hon är skadechef för djurskador.

-Vi människor vill sitta rymligt och bra för att komma fram pigga, och det är ingen skillnad för hundar, säger hon. De behöver tillräckligt med utrymme för att sitta upp och lägga sig ner. Många hundar vill gärna kunna se ut när de åker bil. Därför är det lika viktigt att försöka välja en bil som hunden trivs och är säker i, som det är att välja bil efter människorna i familjen.

Det första och viktigaste att tänka på är förstås säkerheten. För människor finns tydliga regler som talar om var någonstans i en bil de färdande får sitta, och även hur de ska göra det.

-Det finns regler för transport av djur också, men de är inte lika utvecklade i detalj, förklarar Mariah.

Alltid bäst med bur

Den förutsättning som gäller är att en hund inte ska ta skada eller lida i samband med transport. Även om en sådan formulering är vidöppen för tolkning finns väldigt klara och tydliga rekommendationer från Jordbruksverket.

-Det hela är väldigt logiskt egentligen. En hund ska inte vara lös i kupén!

Mariah förklarar att vid en krock kan även den minsta och lättaste av hundar kastas med sådan kraft att den utgör en fara för alla i bilen. Ju större och tyngre hund desto större blir skaderisken.

-Det kan räcka med en häftig inbromsning eller undanmanöver för att hunden ska skada sig själv eller någon annan, säger hon. Ska hunden sitta i kupén måste den sitta fastspänd på en sittplats med ett säkerhetsbälte som är avsett för hundar och anpassat för hundens storlek.

Mariah Hohenthal, skadechef för djurskador på IF, får en glad puss av hunden Madicken.

Om bilen har en kaross av kombi- eller halvkombityp, och föraren kan ha uppsikt över hunden hela färden kan den färdas i bagageutrymmet.

-Det anser vi är den bästa platsen för hunden att sitta, för allas säkerhet, förklarar Mariah. Då ska det finnas åtminstone ett lastgaller monterat mellan bagagerummet och kupén. En hundbur är bättre och bäst är en bur som är fast monterad i bilen.

Storleken är viktig

Fördelen med en bur, oavsett typ, är att hunden sitter avskilt samtidigt som den inte riskerar att träffas av bagage eller något annat som kan slungas runt om olyckan är framme.

Det finns en mängd olika storlekar på burar. Vilken man ska välja styrs såklart av hur stor bur som får plats i bilen, men också av hur stor hunden är.

-Grundregeln är att burens storlek ska vara 1,1 gånger hundens höjd och 2,5 gånger bredden på över hundens bröst, säger Mariah. Det är viktigt att hunden kan stå och ligga ner bekvämt, men i en bur som är avsevärt mycket större än hunden ökar också risken att den skadar sig i en krock eller häftig inbromsning.

Hundens välbefinnande handlar även om säkerhet i samband med parkering. Då kanske främst faran för hunden om det blir för varmt i bilen.

Enligt Jordbruksverket ska man inte lämna en hund i bilen om temperaturen riskerar att bli högre än 25 grader.

Sunt förnuft belönar sig

Lika viktigt att tänka på under årets kallare månader är att kupén inte heller får bli kallare än minus fem!

-Det här är mer generellt och varierar mer beroende på vilken hund man har. Små hundar med lite päls är känsligare för kyla än stora hundar med mycket päls.

Mariah föreslår att man gör det bekvämt för hunden med ett värmande underlag, exempelvis ett liggunderlag eller någon form av värmefilt.

Under den mörka årstiden är det också ännu viktigare att ha med reflexväst även till hunden, om man behöver rasta där det finns annan trafik. Oavsett årstid är det viktigt att tänka på att ha friskt vatten med sig att ge hunden. Särskilt när man är på väg hem igen, efter promenaden eller träningen.

Sunt förnuft. En hund som åker tryggt och bekvämt i bilen blir en gladade och mer aktiv hund.

Man bör låta hunden värma upp lite när man har kommit fram. Särskilt efter en lite längre resa, tillägger Mariah. Även om hunden gärna vill springa av sig direkt efter en tur i bilen är det alltid bra att börja med en lugnare promenad, så den får en chans att mjuka upp kroppen lite och minska risken för muskelsträckningar och annat. Också ett tips för att få ut det mesta av varje utflykt och njuta av upplevelsen.