Första officiella bilden på nya Subaru Forester

Första officiella bilden på nya Subaru Forester

Nya Subaru Forester får Världspremiär 13 november i Japan, men redan nu kan vi avslöja formen på fjärde generationen av bilen som varit föregångare i sin klass sedan debuten 1997.

Helt nya Forester har utvecklats för att maximera nyttan med en suv. Nya Forester erbjuder sportiga, personbilslika köregenskaper, högre kvalitetskänsla, högsta säkerhet, klassledande bränsleekonomi, större utrymmen, högre dragvikt och ett helt nytt system som gör Forester närmast ostoppbar på dåliga vägar och i terräng.

Nya Forester är längre (+ 3,5 cm), bredare (+ 1 cm) och högre (+ 3 cm) än nuvarande och har tre centimeter längre axelavstånd. För den nordiska marknaden blir det tre motoralternativ – två bensin och en diesel. Självklart med symmetrisk 4-hjulsdrift och Boxermotor.

De definitiva specifikationerna för Europa är ännu ej officiella, men offentliggörs inom några veckor.

Nedräkning inför introduktionen i Japan kan följas på en speciell hemsida, som öppnas 13 november:

SUBARU Nordic AB har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. År 2010 såldes 7.745 bilar mot drygt 1.000 fem år tidigare. SUBARU Nordic AB har mottagit "New Sales Record Award" sex gånger och placerat sig tvåa i GA-enkäten (2009). Subaru har dessutom Sveriges mest nöjda bilägare enligt AutoIndex.