Helt nya Forester avtäckt i Genève

Helt nya Forester avtäckt i Genève

Femte generationen Subaru Forester är helt ny från topp till tå och bygger på Subaru Global Platform. Nya Forester är längre och bredare än förra generationen och erbjuder högre säkerhet än någon tidigare modell från Subaru.

Sedan lanseringen 1997 har fler än 3,8 miljoner Subaru Forester sålts och modellen har globalt sett varit varumärkets bästsäljare. Nya Forester blir den tredje modellen att bygga på Subaru Global Platform – en konstruktion som starkt bidrog till att Euro NCAP i fjol belönade både Impreza och XV med betyget säkrast i klassen.

Forester bygger vidare på de styrkor som är Subarus kärnvärden – den symmetriska drivlinan, den permanenta fyrhjulsdriften och självklart Boxermotorn. Den kommer även fortsatt att erbjuda klassledande dragvikt, framkomlighet och driftstillförlitlighet.

Baserat på Forester-ägarnas feed-back har Subaru varsamt vidareutvecklat och moderniserat sitt formspråk. Nya Forester har vuxit med en dryg centimeter på längden och två på bredden. Kupén bjuder mer rymd och trots att nya Forester är aningen lägre totalt är markfrigången fortfarande generösa 22 centimeter. Axelavståndet har ökat med tre centimeter, vilket ger ännu mer stabil framfart och kortare överhäng.

Nya Forester lanseras med Subarus senaste drivlineteknologi – Subaru e-BOXER. Hjärtat är en 2-liters Boxermotor med direktinsprutning som assisteras av en elmotor som sitter integrerad i Lineartronic-växellådan. Nya Forester kommer att kunna köra drygt halvannan kilometer på enbart el. e-BOXER innefattar ett 118,4-voltssystem som laddas under körning. Installationen adderar 17 hk och 65 Nm till drivhjulseffekten.

Nya Forester har premiär i de svenska bilhallarna under hösten och lanseras i fyra utföranden – Base, Active, Ridge och Summit med stigande grad av utrustning. Samtidigt kommer även Subaru XV att lanseras med e-BOXER som drivlinealternativ.

I Genève begick även VIZIV Adrenaline Concept Världpremiär och C-segmentkombin Levorg presenterades i sitt senaste utförande.

Subaru Forester e-BOXER

Längd: 462,5 cm (+1,5)

Bredd: 181,5 cm (+2,0)

Höjd: 173,0 cm (-0,5)

Axelavstånd: 267,0 (+3)

Markfrigång: 22 cm.

Motor: 2-liter 16V DOHC direktinsprutad Boxermotor.

Effekt: 150 hk @ 5.600-6.000 rpm.

Vridmoment: 194 Nm @ 4.000 rpm.

Elmotor: 16,7 hk, 65 Nm.

Batteri: Li-ion, 118,4 V, 13,5 kW.

Transmission: 7-stegs Lineartronic.

Drivlina: Symmetrisk 4WD.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2016 tillverkades totalt 1.024.604 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Levorg. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 17 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.