Ny prestigefylld utmärkelse till Subaru

Ny prestigefylld utmärkelse till Subaru

Amerikanska Automotive Lease Guide nominerar varje år de bilar som uppvisar marknadens högsta andrahandsvärde. Precis som "Kelley Blue Book" konstaterar ALG att Subaru är det märke som behåller värdet bäst. Förutom bästa märke totalt får tre Subaru-modeller bästa notering i sina respektive klasser.

Subaru Legacy blev bäst i kategorin "Midsize Car", Subaru Forester toppade kategorin "Compact Utility" medan Subaru Outback visade bästa andrahandsvärde i kategorin "Midsize Utility".

– Andrahandsvärdet är den viktigaste indikatorn på ett varumärkes image. Subarus höga produktkvalitet och permanenta 4-hjulsdrift har skapat en unik lojalitet hos konsumenterna. Detta medför att Subaru kan öka sin försäljning utan locka med stora rabatter – en nyckelfaktor för ett stabilt andrahandsvärde, säger Raj Sundaram, vd för Solutions Group och ALG.

Subaru var etta i ALG:s undersökning även förra året och för Forester innebar årets utmärkelse den tredje raka titeln. Även Outback har nominerats tidigare i sin klass.

Även svenska undersökningar pekar på att Subaru har ett av branschens allra bästa andrahandsvärden. Eftersom värdeminskningen är den enskilt största posten bland bilkostnaderna gör detta Subaru till ett fördelaktigt bilval även ekonomiskt.