Nya Subaru Forester får högsta säkerhetsbetyg

Nya Subaru Forester får högsta säkerhetsbetyg

Subaru fortsätter vara enda märke som har alla modeller som ”Top Safety Pick” av amerikanska IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Helt nya Subaru Forester erhöll nyligen utmärkelsen – som enda suv i sin klass.

Subaru står för ett gediget säkerhetstänkande och det pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att ytterligare förbättra och öka säkerheten i bilarna. Men även krocktesterna blir tuffare och ställer allt högre krav på tillverkarna. Amerikanska IIHS har förutom Top Safety Pick (TSP) nyligen infört betyget TSP+, vilket kräver att bilen presterar högsta betyg (good) i minst fyra av fem kriterier och inte sämre än (acceptable) i det femte.

Det nya momentet är ett krocktest där 25 % av bilens front krockas i en hastighet av 65 km/h (40 mph). Testet ska simulera vad som händer vid en kollision med annan bil, ett träd eller en stolpe.

IIHS krocktester innefattar frontalkollision, sidokrock, voltning samt utvärdering av nackskydd, stolar, bälten och airbags. Betygssättningen är: good, acceptable, marginal och poor.

Förutom Forester har även modellerna Legacy och Outback belönats med TSP+ 2013.

Nya Subaru Forester är även testad av såväl Euro NCAP som Japan NCAP och har belönats med fem stjärnor enligt de kriterier som gäller för 2013.

Subaru är sedan fyra år tillbaka enda märke på den amerikanska marknaden som konsekvent fått alla saluförda modeller klassade som Top Safety Pick.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.