Över 5 miljoner Subaru med Eyesight på vägarna

Över 5 miljoner Subaru med Eyesight på vägarna

I somras passerade förarassistanssystemet EyeSight en viktig milstolpe. Sedan den dokumenterat effektiva andrepiloten introducerades av Subaru har över fem miljoner bilar utrustade med EyeSight sålts och därmed bidragit till ökad trafiksäkerhet över hela världen sedan maj 2008.

• 5 miljoner Subaru med förarassistanssystemet EyeSight har nått marknaden sedan 2008.
  • EyeSight är det första förarassistanssystemet som använder sig av en stereokamera för att hämta data.
  • Enligt trafiksäkerhetsdata hämtade från den japanska trafiksäkerhetsinstitutionen ITARDA är sannolikheten att bilar utrustade med förarassistanssystemet EyeSight ska vara inblandade i en trafikolycka så låg som 0,06%.
  • Det amerikanska trafiksäkerhetsorganet IIHS har i en studie funnit att förarassistanssystemet EyeSight minskar risken för påkörning av annan bil med 85%.
  • 2021 fick fjärde generationens EyeSight säkerhetspoängen 95% av Euro NCAP, den högsta poäng som någonsin tilldelats ett förarassistanssystem.
  • 91 procent av alla aktuella Subaru-modeller som för närvarande säljs globalt är utrustade med Eyesight.
  • Utvecklingen av EyeSight är fortsatt och kontinuerlig.

När Subaru, i maj 2008, introducerade den första generationen av EyeSight i Japan var det en teknisk innovation. En som har kommit att sätta en ny och högre standard för trafiksäkerhet och elektroniska förarassistanssystem, en ständigt vaksam andrepilot integrerad i bilens elektronik.

EyeSight var det första förarassistanssystemet i världen som använde sig av en stereokamera för att ge föraren avlastning med funktioner som adaptiv farthållare och filhållningsassistent samt förebyggande säkerhetsfunktioner som upptäcker hinder och vid behov vidtar åtgärder för att undvika kollision med, inte bara andra bilar och fasta objekt, utan även fotgängare, cyklister och djur.

Den första generationen av EyeSight byggde på resultaten av intensiv och målmedveten forskning Subaru hade bedrivit runt förarassistanssystem och dess betydelse för trafiksäkerhet. Ett arbetet inleddes redan 1989.

Efter introduktionen i maj 2008 visade sig EyeSight snabbt vara komplett och synnerligen effektivt. När Subaru följde upp prestanda för tredje generationens EyeSight i verkliga förhållanden studerades trafiksäkerhetsdata från det japanska Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (ITARDA). Analysen gav vid handen att olycksfrekvensen för Subaru-bilar med tredje generationens EyeSight – tillverkade mellan 2014-2018 – var så låg som 0,06%!

I USA visade ett oberoende test genomfört 2017 av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) att EyeSight i Subaru av årsmodellerna 2013-2015 reducerade risken att köra på en framförvarande bil med hela 85%!

EyeSight har också bidragit till att Subaru återkommande har presterat toppresultat i trafiksäkerhetstester över hela världen. I samband med att senaste generationen Subaru Outback testades av EuroNCAP fick den det högsta sammanlagda säkerhetsbetyget av alla bilar testade 2020-2021. I kategorin förarassistanssystem presterade EyeSight 95%, vilket var den högsta poäng som någonsin tilldelats en bil i kategorin.

Sedan introduktionen för 14 år sedan har EyeSight genomgått en kontinuerlig evolution, med ständigt förbättrade och nya funktioner. I Sverige introducerades den fjärde generationen av Subarus beprövade förarassistanssystem 2021, i samband med anseringen av sjätte generationen av Subaru Outback. Till nya och förbättrade egenskaper räknas en stereokamera med en bredare betraktningvinkel som ger ett kraftigt utökat siktfält samt en mjukvara som ger en ytterligare mer högupplöst igenkänning och identifiering av trafikanter och föremål i bild inklusive snabbare analys av dess rörelser. Evolutionära förbättringar av ett erkänt förarassistanssystem som innebär att Subarus elektroniska andrepilot är ytterligare mer skärpt, med full koll på trafiksituationen och den intilliggande miljön.

Utvecklingen av EyeSight är fortsatt och kontinuerlig.

I Japan har Subaru intruducerat ett utökat utförande av EyeSight där stereokameran kompletteras med fyra radarsensorer, en i varje hörn, en högupplöst geografisk karta positionering av bilen. Detta system benämns EyeSight X och bidrar till ytterligare utökning av autonoma körfunktioner som filbytesassistent och hastighetsanpassning, inklusive helt självkörande egenskaper i samband med kökörning.

2020 öppnades även Subaru-Lab, en ny forskningsanläggning i Tokyo-distriktet Shibuya med syfte att bedriva forskning och utveckling av artificiell intelligens som ska göra framtida generationer av EyeSight ytterligare bättre på att förutse händelser och skeenden i trafiken, baserat på information från den framåtriktade stereokameran.

Allt i linje med Subarus grundfilosofi att kontinuerligt förbättra körglädje och trygghet i Subarus bilar genom utveckling av primär, aktiv, passiv och förebyggande säkerhet.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och 2019 passerades milstolpen 20 miljoner tillverkade Subaru med fyrhjulsdrift. Subaru har även tillverkat fler än 20 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.