Oscar Svedlund bäste svensk i Finland

Efter 24 körda specialsträckor i Rally Finland kunde Subaru-föraren Oscar Svedlund konstatera att insatsen räckte till en bronsplats i Grupp N. Med detta resultat blev han bäste svensk i det snabba rallyt. Totalt sett slutade Oscar Svedlund och Björn Nilsson som nummer 18 - även detta som bästa svenskar.

Resan mot pallen var dock inte helt spikrak. Vid två tillfällen körde Oscar på stenar i det lite större formatet och skador i framvagnen tvingade honom slå av på tempot. Första missödet skedde redan på rallyts första sträcka och Oscar tvingades köra med skadad framvagn i hela tre sträckor innan service.

- Vi tappade ganska mycket tid och jag kan inte skylla på någon annan än mig själv, säger Oscar.

Oscar och Björn höll sedan ett stabilt, högt tempo och medan andra körde bort sig kunde de avancera i fältet. På sista dagens första sträcka var det sedan dags igen, men denna gång lyckades Oscar hålla sin placering hela vägen in i mål.

I WRC placerade Chris Atkinson sig som trea och Petter Solberg blev sexa en knapp minut långsammare - samma placeringar som teamen har i sammanställningen.

Foto: Backmansfoto.se

Högupplösta bilder finns på www.subaru.se under fliken Press

För mer information, kontakta:

Thomas Possling
Informations- och PR-chef