Premiär för Subarus nya miljöbil

En stor idé i ett litet format. Justy har den lilla bilens kompakta yttermått men på insidan är den rymligare än de flesta. Med fällt baksäte kan den lasta hela 630 liter. Men det som verkligen skiljer den från mängden är kombinationen av driftsäkerhet, bränsleekonomi och låga utsläpp. Justy är byggd för att klara dagens hårda miljökrav och samtidigt ge kunden all tänkbar bekvämlighet. Designen är inte bara sportig, den ger också lågt luftmotstånd (endast 0,31 Cd) vilket hjälper till att sänka bränsleförbrukningen ytterligare. Säkerheten är hög med 4 airbags som standard (6 airbags i 1.0S). Vidare finns det bältessträckare fram med lastbegränsare, ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning och bromsassistans samt sidokrockskydd. Eftersom det är viktigt att hålla kontroll på hastigheten har Justys hastighetsmätare monterats på rattstången för att alltid ha samma vinkel mot föraren som föraren själv ställt in. Justy kommer i två utföranden: sportiga 1.0S och den mer praktiska 1.0E. Motorn är på 1.0-liter och levererar 69 hk. Justy är framhjulsdriven med en bränsleförbrukningen vid blandad körning på låga 5,0 l/100 km och utsläppet av CO2 är 118 g/km, vilket ger ägaren en miljöpremie från staten på 10.000 kr. Tillverkningen av Justy sker i samarbete med Toyota, vilka är minoritetsägare i Fuji Heavy Industries (100 % ägare av Subaru). Toyotas helägda dotterbolag, Daihatsu, är dem som producerar bilen. Liknande modeller som Justy säljs i Japan som Toyota Passo och i Europa som Daihatsu Sirion. Till skillnad från de andra modellerna har Justy en egen design på flera detaljer för att utstråla Subarus sportighet och image. Som Daihatsu Sirion fick modellen 4 stjärnor i Euro NCAP. Justy börjar säljas hos Subarus återförsäljare i Sverige, helgen 6-7 oktober. Priser Subaru Justy 1.0E 119.900 kr, inkl 3 års Fri service Subaru Justy 1.0S 125.900 kr, inkl 3 års Fri service Standardutrustningen är omfattande och innehåller bland annat: 1.0E · Luftkonditionering (A/C) · ABS-bromsar · Airbags fram (Urkopplingsbar på passagerarsidan) · Sidoairbags · Fönsterhissar · CD-stereo 1.0S är utöver detta standardutrustad med: · 14'' aluminiumsportfälg · 6 airbags, inkl krockgardiner · AUX-ingång · Förarstol justerbar i höjdled · Sportdesignade strålkastare Bilder på Justy finner du på www.subaru.se För mer information, kontakta: Fredrik Tottie Marknads- och PR chef INTERNATIONAL MOTORS NORDIC AB 042-490 49 27 070-899 49 27 ftottie@im-nordic.com