Subaru bekräftar elbil till Europa

Subaru bekräftar elbil till Europa

Subaru Europe, dotterbolag till Subaru Corporation, bekräftar idag förberedelser för att lansera en ren elbil.

Lanseringen är planerad till första halvan av 20-talet. Subarus elbil kommer att bli en SUV i mellanklassen – jämförbar i storlek med Forester. Bilen byggs på en gemensam plattform som delas med Toyota. Mer information kommer under nästa år.

Nyheten understryker Subarus ansträngningar att minska sina klimatavtryck i Europa och ambitionen att tillfredsställa en ökad efterfrågan på alternativa drivlinor.

Samtidigt flaggar detta för Subarus andra steg avseende elektrifiering i Europa, vilket följer på de lanserade e-Boxer-modellerna Subaru XV och Forester, som idag uppgår till 60 procent av försäljningsvolymerna.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2018 tillverkades drygt 1.100.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Levorg. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 20 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.