Subaru lanserar framtidssäkra Boxermotorer

Subaru lanserar framtidssäkra Boxermotorer

Subarus nya bensin-Boxer har utvecklats med fokus på, mer kraft, mindre utsläpp och ännu lägre ägarkostnader.

Det rör sig inte om en uppdatering av nuvarande generation. De nya motorerna är helt nykonstruerade med sikte på bättre prestanda och lägre utsläpp. De är även ”framtidssäkrade” genom att konstruktionen gör det enkelt att anpassa motorerna även till framtida miljökrav.

Tredje generationen bensin-Boxermotorer är 4-cylindriga med 2,0 respektive 2,5 liters cylindervolym. Motorn är mer långslagig än nuvarande generation, vilket ger en mer effektiv förbränning samtidigt som vridmomentet i låg- och mellanregistret kan förbättras – med bättre körbarhet som följd – utan att bränsleförbrukningen ökar.

Nya Boxermotorn får även aktiv ventiltidsjustering på såväl insugs- som avgasventilerna samt kylare till EGR-systemet, vilket medger lägre emissioner i kombination med högre effektuttag.

Rörliga delar – som kolvar och vevstakar – är tillverkade i lättviktsmaterial. Tillsammans med den nya, kompakta och högeffektiva oljepumpen har friktionsförlusterna minskat med cirka 30 procent.

Lägre ägarkostnader

Den nya bensin-Boxermotorn är – precis som Boxerdieseln – kedjedriven, vilket, tillsammans med den lägre bränsleförbrukningen minskar drifts- och servicekostnaderna.

Den låga tyngdpunkten, de minimala vibrationerna och höga krocksäkerheten är fördelar som följer av Boxermotorns konstruktion. Dessa påverkas naturligtvis inte.

Jämfört med nuvarande generation Boxermotorer kommer tredje generationen att erbjuda ett högre vridmoment och minst 10 procent lägre bränsleförbrukning vid samma effektuttag.

Fuji Heavy Industries har nyligen invigt en toppmodern motorfabrik i Gunma, som ska producera den nya generationen Boxermotorer. De nya bensinmotorerna kommer att successivt lanseras i modellprogrammet med början i Subaru Forester under februari 2011.