Subaru lanserar XV Hybrid i år

Subaru lanserar XV Hybrid i år

I samband med presskonferensen på New York International Auto Show avslöjades att Subaru är klara att lansera sin första hybridbil. Den aktuella modellen bygger på suven Subaru XV.

Subaru XV Crosstrek Hybrid kommer att lanseras under 2013. Första marknaderna blir USA och Japan. Den nu produktionsklara hybriden bygger på alla Subarus kärnvärden. Den har, förutom elmotor, en bensindriven Boxermotor på 150 hk och 196 Nm, Subarus automatlåda Lineartronic och symmetrisk 4-hjulsdrift.

Subaru XV Crosstrek Hybrid har en elmotor som sitter integrerad i växellådan. Detta gör att XV Hybrid alltid är 4-hjulsdriven – även när den körs på enbart el.

Bilens batterier är lågt placerade för att inte påverka bilens balans eller den klassledande låga tyngdpunkten. Installationen påverkar inte heller vare sig kupé eller bagageutrymme.

Subaru XV Hybrid kan köras på enbart el upp till cirka 40 km/h och bränslebesparingen anges till mellan 15 och 20 procent vid stadskörning och mellan 10 och 15 procent vid blandad körning.

Subaru har valt att implementera hybridtekniken i befintliga modeller. Utvändigt signalerar Hybrid-emblem på dörrarna och bakluckan samt den modellspecifika färgen "Plasma Green Pearl".

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.