Subaru Outback säkraste bilen även i Japan

Subaru Outback säkraste bilen även i Japan

Subaru Outback blev den bil som tog högst säkerhetspoäng av alla bilar som testades i Euro NCAP 2020-2021. Nu har modellen upprepat samma bedrift i Japan och tilldelats priset Best Award 2021 av JNCAP.

Tokyo, 25 maj 2022 – Subaru Corporation tillkännagav idag att Outback tilldelats priset Best Award 2021 i Japan New Car Assessment Program (JNCAP), Japans motsvarighet till Euro NCAP.

JNCAP genomförs av ministeriet för land, infrastruktur, transport och turism (MLIT) samt National Byrån för fordonssäkerhet och offerhjälp (NASVA).

Det är andra året i rad Subaru tilldelas Best Award. Förra året tilldeades Levorg priset för 2020 års bästa resultat.

I JNCAP 2021 delas betyget Five Star Award ut till fordon utrustade med automatiskt nödsamtalssystem för olyckor samt vars krockskyddsprestanda och förebyggande säkerhetsprestanda har fått A-ranking.

Bland alla femstjärniga fordon i JNCAP 2021 tog Outback den högsta totala utvärderingspoängen (185,02 av 190 poäng).

När det gäller kollisionssäkerhetsprestanda baseras Outback på kombinationen av Subaru Global Platform och en inre ramkonstruktion. Med denna uppnås högre vridstyvhet och krockkraftsdämpning jämfört med tidigare generation Outback. Dessutom har den en andra krockskyddstruktur vars syfte är att minska skaderisken på, inte bara passagerarna i det egna fordonet, utan även på det fordon som krockar med en Outback. Åtta krockkuddar för passagerare är standard. I Japan ingår även en krockkudde för fotgängarskydd, vars syfte är att minska påverkan på fotgängare, i standardutrustningen.

När det gäller förebyggande säkerhetsprestanda är den nya generationen EyeSight, med bredare betraktningsvinkel än tidigare, standardutrustning på alla modeller av Outback. Det är även den nyligen tillagda elektriska bromsförstärkare som ger automatisk bromsassistans i syfte att minska risken för kollision i olika trafiksituationer.

I strävan efter målet att "leverera lycka till alla", kommer Subaru att fortsätta att förbättra säkerheten genom sina primära, aktiva, passiva, förebyggande och uppkopplade säkerhetsteknologier. Dessa fem kategorier samlas under Subarus helhetssyn på trafiksäkerhet, säkerhet utgår från en princip om att förare och alla passagerare tydligt ska uppleva trygghet genom njutbar bilkörning. Genom dessa ansträngningar siktar vi på att uppnå noll trafikolyckor med dödlig utgång*1 till 2030.

< Utvärderingsresultat för Legacy Outback (länk till NASVAs webbplats) >

*1: En vision om att ingen trafikolycka där någon som färdas i en Subaru eller blir påkörd av en Subaru, inklusive fotgängare och cyklister, ska ha dödlig utgång.

Subaru tillverkas av Subaru Corporation i Japan. Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. Subaru har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och 2019 passerades milstolpen 20 miljoner tillverkade Subaru med fyrhjulsdrift. Subaru har även tillverkat fler än 20 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.