Subaru passerar en miljon 2016

Subaru passerar en miljon 2016

Subaru kan se tillbaka på ett lyckosamt 2015 med nya försäljningsrekord Världen över. Nu är ribban också satt för 2016. Subaru kommer att tillverka och sälja över en miljon bilar i år.

Förra året blev Subarus bästa någonsin. Totalt producerade fabrikerna 938.553 bilar, vilket innebar en ökning på nästan 6 procent. Nya försäljningsrekord sattes på alla marknader. USA är fortfarande den ojämförligt största och står för nästan 60 procent av försäljningen.
Subaru Nordic kunde också notera nya ”all-time-high” på samtliga marknader. Den totala ökningen blev 26 procent och företagets nya toppnotering lyder på 8.918 bilar.

– Även Sverige noterade ett nytt försäljningsrekord med 5.439 bilar, vilket innebar en ökning med nästan 27 procent - på en marknad som ökade med endast drygt 13, säger John Hurtig, försäljningsdirektör för Subaru i Sverige.

Vid varje årsskifte hamnar man dock på noll igen och måste ladda kanonen igen. Subaru ser med stor tillförsikt fram emot det nya året.

Tack vare ökad kapacitet på fabriken i USA (som förser den Nordamerikanska marknaden med bilar), kommer fabrikerna tillsammans att kunna producera över en miljon fordon redan i år.

Denna milstolpe var planerad först 2017, men ser ut att kunna passeras redan i år.

– För svensk del innebär detta en större tilldelning och planen för 2016 är att nå 6.000 bilar, vilket även skulle ge oss den högsta marknadsandelen någonsin, säger John Hurtig.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 15 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1965.