Subaru siktar mot en miljon bilar

Subaru siktar mot en miljon bilar

Subaru har offentliggjort affärsplanen för de kommande fem åren. Förutom den tidigare aviserade fabriken i Kina kommer Subaru att starta produktion i Malaysia. Dessa nya fabriker ska producera bilar för sina respektive marknader. Tillsammans med beslutade produktionsomläggningar ger detta väsentligt ökad kapacitet i den japanska fabriken.

Från våren 2012 kommer produktionen av nya Impreza, nya XV, Legacy, Outback och Forester vid Subarus Gunma-fabrik i Japan att i det närmaste fördubblas. Eftersom alla Subaru som säljs i Europa produceras i Japan innebär detta att tillgången på bilar för vår marknad kommer att kunna öka väsentligt.

En del av den ökade kapaciteten kommer även att användas för tillverkningen av den kommande sportcoupén. Produktionen startar i Subarus Gunma-fabrik under våren 2012. Delar av denna produktion kommer att säljas till Toyota.

Ytterligare kapacitet frigörs i och med att Subaru från våren 2012 slutar tillverka så kallade mini-bilar – en fordonstyp som främst har sin marknad på hemmaplan. Dessa bilar kommer man i framtiden att via avtal köpa från andra japanska tillverkare.

Investeringen för produktionsomläggningen vid Gunma-fabriken är beräknad till motsvarande drygt 800 miljoner svenska kronor och ingår i "Motion-V", som den nya 5-årsplanen kallas.

Under 2012 kommer Subaru även att starta produktionsanläggningar i Kina och Malaysia för att svara på den ökade efterfrågan som finns på dessa respektive marknader.