Subaru STI blev klassvinnare på Nürburgring

Subaru STI blev klassvinnare på Nürburgring

Subaru Tecnica International tog hem en efterlängtad seger i 24-timmars på Nürburgring med en 4-dörrars STI. Subaru debuterade i tävlingen 2008 med målet att vinna SP3T-klassen (turboladdade fordon, 1.750–2.000 cc).

Subaru-teamet hade kvalificerat sig till 6:e plats inför starten, men lyckades ta över ledningen redan efter en timma. Denna position höll man sedan de resterande 23 timmarna. Totalt avverkade teamet 142 varv – lite drygt 360 mil – vilket gav en snitthastighet på cirka 150 km/h.

Bilen var en 4-dörrars STI tS med 4-cylindrig Boxermotor (typ EJ20), Twin Scroll Turbo. Tävlingsbilen lämnar 340 hk/5.500 rpm och 461 Nm/3.000 rpm.

Subaru-teamet bestod av fyra förare. Toshihiro Yoshida, som varit med vid tidigare 24-timmars; Carlo van Dam, från Holland; Marcel Engels, från Tyskland och Kuota Sasaki, som kör Subaru Legacy GT300 i japanska Super GT-serien.

– Den här typen av uthållighetstävlingar är ett utmärkt verktyg för oss när det gäller kvalitetsutveckling. Det hjälper oss också att bygga bilar med hög säkerhet utan att behöva pruta på körglädjen, säger Hideharu Tatsumi, chef på STI:s utvecklingsavdelning – tillika ledare för Subarus vinnarteam på Nürburgring.