Subaru vann prestigefyllt designpris i Los Angeles

Subaru vann prestigefyllt designpris i Los Angeles

Los Angeles Auto Show är mer än bara bilnyheter. Mässan är ett eldorado för konceptfordon och designstudier. LA Auto Show Design Challenge är en återkommande höjdpunkt och i år gick priset till Subaru för det futuristiska utryckningsfordonet SHARC.

Varje år har tävlingen ett tema och årets var "Highway Patrol Vehicle 2025". Målet för de tävlande var att ta fram ett polisfordon som på "ett ultimat sätt fyller lagens väktares framtida behov i en dynamisk stadsmiljö". Subarus bidrag SHARC (Subaru Highway Automated Response Concept) var ett av sex bidrag som gick vidare till finalen och slutligen vann tävlingen.

SHARC är tänkt att kunna patrullera Hawaiis övärld år 2025 som ett kostnadseffektivt fordon som möter arkipelagens strikta lagar om koldioxidneutralitet. Förutom att drivas av helt förnybart bränsle är SHARC ett fordon som kan rymmas i polisväsendets allt mer åtstramade budget.

Juryn baserade sin bedömning på ett flertal punkter. Fordonet skulle: fylla framtida teknologibehov, prestera tillräcklig hastighet och förmåga i framtida vägsystem, vara kreativit i sina lösningar, överensstämma med framtida lokala utsläppskrav samt vara producerad med största möjliga miljöhänsyn och återvinningsbar.

"Årets pris går till Subaru för att de har fångat tävlingens vision och tema i en kombination av funktionalitet och problemlösning på ett dynamiskt och trovärdigt sätt", löd juryns motivering.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2010 tillverkades totalt 649.954 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.