Subaru vinnare på vikande marknad

Subaru vinnare på vikande marknad

Hög säkerhet borgar för ökad försäljning

Trots dystra prognoser slutade 2012 i dur för svensk bilhandel. En av månadens verkliga vinnare blev Subaru som ökade sin försäljning med hela 41,1 procent. Även totalt sett blev fjolåret ett bra Subaru-år.

Totalt sett blev 2012 ett bra år för Subaru. Det registrerades 4.305 nya Subaru – en ökning med 23,84 procent medan marknaden totalt minskade med 8,36 procent. Resultatet är i stort sett tangerat försäljningsrekord (4.365 bilar 2010) och den högsta marknadsandelen någonsin för Subaru i Sverige – 1,54 procent.

Samtidigt meddelar amerikanska IIHS (Insurance Institute of Highway Safety) att Subaru för fjärde året i rad är det enda bilfabrikat som fått alla sina saluförda modeller klassade som "Top Safety Pick". TSP-betyget tilldelas endast de bilar som fått högsta betyg i alla fem kriterier som institutet bedömer. Förutom Legacy, Outback, Forester, Impreza, XV och BRZ säljs även Tribeca på den amerikanska marknaden.

– I osäkra tider tenderar konsumenterna att satsa på säkra kort. Subaru har placerat sig högt i alla tester och undersökningar. Våra bilar ligger alltid i topp i Bilprovningens statistik och säkerhetsinstitutens krocktester. Att vi år efter år även har de mest nöjda bilägarna och ett dokumenterat högt andrahandsvärde gör Subaru till ett säkert köp. Detta uppskattar konsumenterna och är säkert en starkt bidragande orsak till våra goda försäljningsresultat, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2010 tillverkades totalt 649.954 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.