Den första Imprezan rullar av bandet på fabriken i Indiana

Subarus Indiana-fabrik ökar takten

Tisdagen 1 november rullade den första Imprezan av bandet på Subarus fabrik i Indiana, Lafayette. Nya Impreza är den första modell som bygger på nya Subaru Global Platform, vilken kommer att vara basen för alla Subarus kommande modeller.

Fabriken i Indiana förser den Nordamerikanska marknaden med Subaru-bilar och har hittills endast byggt Legacy och Outback. Anläggningen är utbyggd och sedan en månad tillbaka har man startat en produktionslina även för Impreza. Den nya linan kommer att göra det möjligt att mer än fördubbla tillverkningen. Detta friställer kapacitet på fabriken i Japan, vilket gör att Europa kommer att kunna få en efterlängtad större tilldelning på bilar.

Den första bilen - en Impreza MY17 - har nu rullat av bandet, vilket också innebar startskottet för serietillverkade bilar på Subarus nya plattform. Subaru Global Platform kommer att vara basen för alla framtida modeller från Subaru. Plattformen ger högre säkerhet, bättre vägbeteende och är helt anpassad även för framtida drivkällor som hybridteknik och ren eldrift.

USA-fabriken har hittills haft en produktionskapacitet på 218.000 bilar och kommer vid årsskiftet att kunna tillverka 394.000 enheter. Takten ska sedan successivt öka för att i mars 2019 nå en volym på 436.000 bilar.

Fabriken i Gunma, Japan - som bygger alla bilar som säljs i Europa - kommer under våren att ställa om produktionen till den nya plattformen, vilket innebär att nya XV och Impreza kommer att kunna lanseras i Sverige sent under nästa år.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 16 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.