Subarus miljöbil i ”ny generation”

Subarus miljöbil i ”ny generation”

– Starkare, snålare och billigare

Subaru Boxer-CNG har uppdaterats inför det nya modellåret. Såväl Legacy som Outback har fått en face-lift med mer utrustning och starkare motor. Trots detta har förbrukningen – och därmed utsläppen – minskat. Samtidigt har en gynnsam valuta medfört att priset har blivit lägre.

”Nya” Boxer-CNG har fått mer effekt och lämnar nu 173 hk/234 Nm istället för 167/228. Samtidigt har bränsleförbrukning och utsläpp minskat med nästan elva procent, vilket ger ett koldioxidutsläpp påunder 24 g/km vid körning på ren biogas.

Subaru Boxer-CNG erbjuds i såväl Legacy som cross-over-modellen Outback. Båda varianterna är naturligtvis permanent 4-hjulsdrivna och har Lineartronic automatlåda som standard.

Subaru Legacy Boxer-CNG är nominerad till ”Miljöbästa Bil” av Gröna Bilister. Nyligen meddelades också att det reducerade förmånsvärdet för miljöbilar ska fortsätta gälla till och med 2016.

Trots högre utrustningsnivå och en uppdaterad design har priset – tack vare en gynnsam valutautveckling – kunnat sänkas. Subaru Boxer-CNG kostar nu från 316.900 kr.

Uppdaterade Subaru Boxer-CNG går att beställa redan nu och de första bilarna beräknas rulla ut från fabriken i Trollhättan under november.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.