Från KTH till kosmetika: Björn Andres affärsidé

Ung svensk entreprenör bakom Nordens största skönhetsaffär på nätet

Det har pratats en hel del om Beauty Planet efter höstens relansering av nätbutiken. Beauty Planet, nu Nordens största skönhetsbutik på nätet, erbjuder ett brett sortiment av högkvalitativa märkesprodukter och exklusiva lyxvarumärken inom hudvård, smink, parfym samt hårvård för både män och kvinnor till priser som är i genomsnitt 20% lägre än i butikerna.

Affärsidén att kunna erbjuda svenska folket över hela landet lägre priser på exklusiva lyxvarumärken via parallellimport och direktkontakt med officiella leverantörer utomlands uppmärksammade Björn Andres redan under studietiden på KTH och Stockholms Universitet. Björn, som har en teknisk bakgrund med internationella erfarenheter, såg själv under sin uppväxt med systrar hur mycket pengar, tid och energi kvinnor lägger på skönhetsprodukter. "Trots att taxfreeförsäljningen inom EU försvann för några år sedan fortsatte försäljningen av kosmetika och parfym till reducerade priser på flygplatser, färjor mm, vilket inspirerade mig att fylla en tom lucka på marknaden", säger Björn. Efter många undersökningar, marknadsanalyser och givande möten med experter inom skönhet och e-handel, grundade Björn Andres Beauty Planet 2006. "Jag kunde ingenting om skönhetsprodukter innan jag startade Beauty Planet. För att skaffa mig kunskap om produkterna spenderande jag många sena nätter plöjandes genom produktkataloger; jag skrev alla produkttexter och följde aktivt branschens lansering av nya produkter. Att jag tog hand om kundtjänstfrågorna bidrog också till att bygga upp min produktkunskap, jag tog helt enkelt reda på svaren när frågorna dök upp", berättar Björn Andres. Han utvecklade snabbt sortimentet från ett 80-tals produkter som nätbutiken hade vid starten till dagens över än 1000 märkesprodukter från bland annat Dior, Gucci, YSL, Decleor, Lancôme, Hugo Boss, Shiseido, Clarins m.fl.

Björn Andres fick mycket motstånd när han introducerade Beauty Planets affärsidé. De kända varumärkenas officiella representanter i Sverige välkomnade inte den nya aktören med glädje. "Jag gjorde allt enligt lagen, och var alltid tydlig med att visa det för de som var skeptiska mot Beauty Planets koncept. Jag hittade också bra varumärken som inte fanns i Sverige, såg potentialen i det och tog hit dem via e-handel". Björn berättar att överflödiga regler som finns i Sverige gör det svårt för mindre importörer av kosmetika att konkurrera med de stora företagen, vilket gör kosmetika dyrare än i andra länder.

Trots regelkrånglet växer skönhetsbutiken Beauty Planet kraftigt. Under hösten 2007 ökade omsättningen med 300% på endast 4 månader. Sedan dess har omsättningen fortsatt öka och november 2008 relanserades Beauty Planet med den nya implementerade nätbutiken, vilket gav en omedelbar ökning av omsättningen med 50% och en kraftigt ökning av medelordervärdet. "Ett fantastiskt resultat med tanke på att handeln rent generellt har minskat sin omsättning", kommenterar Björn Andres och förklarar: "vi når två stora målgrupper: de stressade storstadsbor som inte hinner gå och shoppa och alla som inte bor i en storstad och som inte kan hitta samma varor som finns på NK och Åhléns City".

"Nästa steg är att inom två till tre år nå en årsomsättning på 50 miljoner. Detta ska uppnås med ökad marknadsföring och nya samarbeten samt genom att utveckla den nya hemsidan till ett forum om skönhet med större interaktion mellan besökare och skönhetsexperter", säger Björn Andres.

Besök: www.beautyplanet.se

Björn Andres finns tillgänglig för intervjuer.

OM BEAUTY PLANET:

Beauty Planet AB grundades 2006 av Björn Andres och är idag Nordens största skönhetsbutik på nätet. Företaget fortsätter öka omsättningen: från 3 miljoner SEK det första året, 5 miljoner SEK i fjol till beräknade 10 miljoner SEK 2009. Sedan relansering i november har Beauty Planet ökat omsättning med 50%. Skönhetsbutiken beautyplanet.se har 80.000 besökare per månad och 20.000 prenumeranter på nyhetsbrevet. Beauty Planets huvudkontor ligger på Skeppsbron i Stockholm och lagret i Trelleborg.

För mer information om Beauty Planet, kontakta:

Björn Andres M: 0739 644 568   E: bjorn@beautyplanet.se

För intervjuförfrågningar, kontakta Subito:

Livia Podestá T: +46(0)8-506 511 07   M: 070 79 60 186   E: livia.podesta@subito.nu