Subito loves Gul & Blå

Subito har alltid varit jätteintresserade av och jobbat med mode och pop-kultur. Nu har vi fått prestigeuppdraget att göra PR åt svensk jeanskulturs kultmärke Gul & Blå.

Gul & Blå har sedan lansering 1966 varit pionjär inom pop-kultur och verkat som katalysator för fritt tänkande och experimentlusta.1966 åkte Lars och Maria Knutsson (Gul & Blå’s legendariska grundare) till ”Swinging London” där upptäckte de det nya modet på Carnaby Street. Sverige behövde något liknande. Den första Gul & Blå butiken invigdes 1966 i Stockholm i Birger Jarlspassagen med en lång kö av nyfikna och trendmedvetna ungdomar som väntade på att komma in. Efter två timmar var jeansen slut men kunderna kom tillbaka nästa dag till en ny varuleverans. Under fem års tid såldes 400 st jeans per dag i Gul & Blås pop-butik,  rekordet var 1000 st sålda jeans under en dag. Busslaster från hela landet åkte till Gul & Blås butik varje helg.

Gul & Blå lyckades skapa inte bara nya trender inom mode, men även en helt ny livsstil.

”Gul & Blå är i Sverige det som Fiorucci är i Italien: båda märken har blivit en kult inom populär kulturen och har skrivit en viktig del av ungdomskulturens historia. Det är jättekul att få jobba med ett så legendariskt varumärke som har följt samhällets förändringar men ändå varit trogen sitt ursprung och koncept”, säger Livia Podestá på Subito. ”Gul & Blå har alltid varit banbrytande och testat nya vägar och idag känns det som det verkligen behövs något som sticker ut bland en mängd modemärken som inte har ett tydligt koncept”.

För mer information, kontakta:

Livia Podestá    M: 070 79 60 186    E: livia.podesta@subito.nu