Dramaten till Alby för klassiskt Bergman-drama

I år är det hundra år sedan demonregissören Ingmar Bergman föddes, något som Dramaten, hans hemmascen, uppmärksammar. En stor nyhet är att ett av de internationella gästspelen förläggs till Alby. Skälet stavas Hangaren Subtopia, som valts en optimal plats för en uppsättning innehållande specialeffekter och visuella överraskningar. Föreställningarna äger rum 31 augusti och 1 september.

Det är den nederländske regissören Ivo van Hove som sätter upp två sammanhängande kortpjäser. Dels en version av klassiska Persona (1966) och dels Efter repetitionen (1984). I den förstnämnda mister en skådespelerska talförmågan. Det blir kortslutning när hon ska balansera skådespelarrollen med sin situation som nybliven mamma. Den andra kortpjäsen handlar om en regissör som börjar blanda ihop sin yrkesroll med sitt verkliga liv. Sakta infinner sig insikten om att livet inte kan kontrolleras som en pjäs.

- Hangaren Subtopia är lite av en väl bevarad hemlighet. De som känner till oss vet vilka otroliga möjligheter som finns och hur väl relationen mellan scen och publik fungerar. Att Dramaten kommer till Alby är förstås sensationellt roligt, säger Kerstin Fagervall, samordnare på Subtopia.

Om regissören

Ivo Van Hove, belgisk teaterregissör och konstnärlig ledare för Internationaal Theatre Amsterdam/Toneelgroep Amsterdam, har en stark relation till Ingmar Bergmans livsverk som regissör. Han har tidigare satt upp flera av Bergmans verk: Scener ur ett äktenskap (2005), Viskningar och rop (2009) och Efter repetitionen/ Persona (2012). Nu gästar han Bergman-festivalen med en iögonfallande dubbeluppsättning av Efter repetitionerna och Persona. Föreställningen sker på holländska med engelsk text. Läs mer om uppsättningen här. (Dramatens hemsida). Biljetter kan köpas här. Frågor angående själva föreställningen eller kontakt med kompaniet, kontakta Dramatens pressavdelning.