Nycirkus på Hangaren Subtopia våren 2017

Mystik, akrobatik och statistik. För sjunde året i rad presenterar Subtopia i Botkyrka nya cirkuskompanier för den svenska publiken. Vårens två kompanier bjuder på helt olika upplevelser. Medan de två unga männen i 100% CIRCUS testar fysikens gränser i en lekfull övning i förtroende med varandra och publiken, utgör Cabaret Crida en poetisk show i absurditet och relationer.

100% CIRCUS
Är det nödvändigt att andas? Kan man hänga i håret? 100% Circus pressar sina förmågor till det omöjligas gräns. Till mongolisk strupsång och hula-dans utför den udda duon halsbrytande akrobatik bland annat med påle i en föreställning fylld av vänskap och humor. Med oväntade cirkusexperiment vrider och vänder Julien och Mikkel i sin familjeföreställning på allt som vi tar för givet.

- Jag har känt Julien sedan dansskolan och det är egentligen han som är den perfekte flygaren - både lätt och stark. Vi tänkte att det skulle vara kul att vända på det, så att han istället får rollen som bas och jag, som väger 27 kilo mer skulle vara flygaren. Det blev vår startpunkt och sedan dess har vi fortsatt att bryta ner de fysiska lagarna, säger Mikkel Hobitz.

100% CIRCUS, Mikkel Hobitz (192cm, 85kg) och Julien Auger (168cm, 57kg) beskriver sig själva som en schweizisk armékniv. Med sina multidisciplinära tricks blandar de akrobatik, jonglering och kinesisk påle, perch. De är dessutom musiker. Våren 2012 tog de examen på DOCH (Dans och Cirkushögskolan i Stockholm) och har sedan dess turnerat med olika grupper runt om i världen.

Datum: Helgerna 18 och 19, samt 25 och 26 mars
Längd: 50 minuter
Pris: Barn upp till 18 år, 150 kr Ordinarie/ungdom/pensionär 220 kr
Rek ålder: Familjeföreställning, rekommenderad från 6 år.

Cabaret Crida
Med skruvad akrobatik, egensinnig livemusik och träskodans, bygger nio artister och musiker upp sitt universum. Mänskliga förvecklingar och situationer spelas upp i en oväntad cirkuskabaret som med humor, sårbarhet och finurlighet letar sig in och berör. Fransk-katalanska Cridacompany är ett av de mest nyskapande cirkuskollektiven just nu.

- Hos oss kan den minsta lilla rörelse plötsligt förvandlas till en farlig situation. Vi älskar att leka och njutningen i det smittar av sig. Njut, släpp loss! Det är kul, absurt, helt uppåt väggarna, muntert och fullt av överraskningar, säger en av Cridacompanys grundare, Julien Vittecoq.

Cridacompany är ett fransk-katalanskt cirkuskompani och konstnärskollektiv med bas i Toulouse. Kompaniet grundades 2006 av Jur Domingo Escofet (huvudbilden) och Julien Vittecoq. Föreställningarna karakteriseras av absurd humor och blandar cirkus, musik och dans. Kärnan i deras skapande kan beskrivas som egensinniga infallsvinklar på situationer där kroppen är arbetsmaterialet. Kompaniet ger även konserter med bandet Jur och de arbetar med fotografi.

Datum: Helgerna 5 och 8 april 2017 kl. 19:30
Längd: 70 min
Biljettpris: Ordinarie 290 kr. Upp till 18 år, studerande och pensionärer 200 kr
Ålder: Åldersgräns 6 år, rekommenderad ålder 8 år