Rockrings-boom på Alby torg i september

Med sin medryckande energi och skicklighet slog de världen med häpnad inför miljontals tittare vid OS-invigningen i London 2012. The Majorettes är artisttruppen vars kännetecken är att den bara består av tjejer samt att de uppträder med just rockring – gärna så många som möjligt samtidigt! Nu gästar de Sverige och Alby för första gången med show och prova-på helgen 8 och 9 september.

The Majorettes grundades av artisten Marawa och kompaniet har blivit en växande rörelse med shower och workshops över hela världen. Budskapet är: "Alla kan, nu kör vi!" Marawa The Amazing, som hon kallar sig, utbildade sig till cirkusartist inom trapets, men visste hela tiden att det var rockring, eller hoola hoop som det heter på engelska, som skulle bli hennes specialitet. En viktig del av hennes verksamhet är publikkontakten och att tillgängliggöra utövandet för så många olika grupper som möjligt, gärna de yngsta och de äldsta.

–Jag älskar att man kan ha rockringen med sig överallt och att man kan involvera sin publik att prova på och känna glädjen att röra sig tillsammans. Truppen som kommer till Alby är väldigt entusiastiska, säger Marawa.

Lördag 8 september och söndag 9 september (valdagen) kommer fyra av medlemmarna ur The Majorettes och ger en show med efterföljande prova-på på Alby torg. Föreställningen är gratis (30 min) ges kl 14, 15 och 16.

Föreställningen görs på initiativ av Subtopia och är öppen och kostnadsfri.