Gå direkt till innehåll
Modellen Akademi baseras på svensk och internationell forskning kring framgångsrika skolor summerat i handboken Modellen.

Det du inte får med dig från rektorsutbildningen

Successful Schools Sverige har utifrån erfarenheter från den handledning de genomfört under de senaste fem åren skapat kurser för rektorer, skolchefer, skolförvaltningar och huvudmän. Kurserna är för dem som vill nå längre än vad vår generella skolkultur leder till idag. Åtta kursdelar som ger stöd för att skapa den struktur, systematik och det tankesätt som ledande och framgångsrika skolorganisationer gör till en del av sin kultur.

Kurserna handlar om det som skolledare inte får med sig från rektorsutbildningen. En majoritet av landets kommuner och skolor har ännu inte gjort detta till en del av sitt kvalitetsarbete och sin vardag. Ett exempel på detta är kulturen i skolan idag gör att man pratar om undervisningens kvalitet men få tittar på eller observerar den. Med andra ord är kärnan i skolans kvalitetsarbete - undervisningen - det som är minst systematiskt. Detta trots att det genomförs 100 miljoner lektioner i Sveriges grund- och gymnasieskolor varje läsår.

Innehållet handlar om åtta avgörande förbättringar för skolans verkliga utmaningar – för systematiskt kvalitetsarbete och resultatstyrning i undervisningsprocessen och kunskapsuppdraget. Ett forskningsbaserat kvalitetsarbete som gör skillnad för elevernas resultat.

- Tankesättet är extremt beslutsamt - som om Skolverket hade varit Luftfartsverket med ett fokus på att säkerställa arbetet och processerna i skolan, säger Mats Rosenkvist grundare av Successful Schools.

-----------------------

För mer information kontakta Mats Rosenkvist, telefon 0709-574780 eller mats@successfulschools.se eller läs mer på www.successfulschools.se/modellen-akademi

Successful Schools – Tänk, ta efter och förbättra som framgångsrika skolor

Ta ert kvalitetsarbete och er resultatstyrning till nästa nivå med den struktur, systematik och de tankesätt som forskning visar att ledande och framgångsrika skolorganisationer gör till en del av sin kultur. Det som du inte får med dig från rektorsutbildningen och som majoriteten av landets kommuner och skolor ännu inte gjort till en del av sitt kvalitetsarbete och sin vardag. Hela vår verksamhet bygger på forskningen kring framgångsrika skolor. Våra kunder är rektorer, skolchefer, skolförvaltningar och huvudmän som vill nå längre än vad vår generella skolkultur leder till idag.

Vi erbjuder:

Modellen - handbok, digitala mallar och kurser samt handledning kring systematiskt kvalitetsarbete och resultatstyrning

Mats Rosenkvist

Successful Schools – Tänk, ta efter och förbättra som framgångsrika skolor