​Musikhjälpens Skavlanintervju till Suicide Zero

​Musikhjälpens Skavlanintervju till Suicide Zero

Under Musikhjälpen auktionerades en intervju ut med Fredrik Skavlan. Suicide Zeros volontär Carl-Fredrik Wachtmeister, såg en möjlighet att föra upp självmord på agendan och bestämde sig för att vinna.

Carl-Fredrik Wachtmeister är volontär för Suicide Zero. Efter att ha hört organisationens ordförande Ludmilla Rosengren berätta om hur hennes 14-åriga dotter tog sitt liv ville han göra en insats. Och när Musikhjälpen auktionerade ut en intervju av Skavlan bestämde han sig.
– När möjligheten fanns att få till en intervju med en så folkkär person som Skavlan så kändes det helt rätt. Jag tänkte att ämnet är svårt men Skavlan och Ludmilla skulle kunna lyfta det på ett sätt som folk faktiskt skulle lyssna på, säger Carl-Fredrik Wachtmeister.

Ludmilla Rosengens dotter Linnéa tog sitt liv i maj 2008. I intervjun med Skavlan berättar hon hur händelsen fått henne att engagera sig för att förebygga självmord. Detta genom att vara en av grundarna till Suicide Zero, en ideell organisation som fått stort genomslag för samhällsproblemet suicid i medierna. Genom en turné runt landet har man även aktivt fört upp frågan på den politiska agendan.

Syns i de största medierna
Sedan organisationen grundades har Suicide Zero synts i Nyhetsmorgon, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Metro Studio ett, med flera. Suicide Zero vill påverka politiker, medier och allmänheten genom att visa hur stort problemet är med självmord och vad vi kan göra för att radikalt minska antalet mänskliga tragedier.
– Det finns ett stort behov av att debattera hur vi kan minska självmorden. Vetenskapen vet i dag hur vi kan rädda liv och därför måste politiker satsa pengar på konkreta åtgärder som förebygger självmord, säger Ludmilla Rosengren

Ambassadörer
Organisationen har Mattias Sunneborn, Mia Skäringer och Camilla Henemark som ambassadörer. Ett 90-tal volontärer ordnar musikgalor, pärlar armband, pratar med lokalpolitiker och sprider information om hur självmord kan förebyggas.
– Gensvaret vi fått är otroligt. Det finns så många som på olika sätt är drabbade och vill bidra till att minska självmorden, säger Ludmilla Rosengren.

#Hoppetförsuicidezero
Med hjälp av ambassadören och idrottaren Mattias Sunneborn har Suicide Zero lanserat kampanjen #Hoppetförsuicidezero. Den går ut på att man gör ett stående längdhopp, avrundar summan till närmaste hundratal, sms.ar beloppet Hoppet 200 (eller 300 beroende på längd) till 72672. Även Skavlan gjorde Hoppet. Trots att han var förkyld genomförde han ett imponerande hopp.

Se intervjun här: https://www.youtube.com/watch?v=hbaahx3IwO4&feature=youtu.be

Suicide Zero är en ideell organisation med 90-konto som arbetar för att radikalt minska självmorden. Suicide Zero behövs för att påverka politiker, journalister och allmänheten och visa på hur självmorden kan minska. Några av Sveriges främsta suicidforskare stödjer Suicide Zeros arbete. Totalt tog 1606 människor sina liv under 2013.