​700 000 svenskar sitter fortfarande på ett dyrt anvisningsavtal

I Rapports kvällssändning 2016-03-10 framkom att det fortfarande sitter hundratusentals elabonnenter på dyra anvisningsavtal, de flesta utan att veta om det. Malin Sjöman, som de intervjuar i reportaget, säger att det här med elavtal inte kommer högst upp på agendan - att familj och annat prioriteras. Det här utnyttjar en del elbolag som inte meddelar sina kunder om det dyrare elavtalet, helt enkelt för att tjäna mer pengar på de konsumenter som är mest trogna. Det är en filosofi som vi på Sumer inte delar. Vi tycker tvärtom att man ska tjäna på att vara en stammis. Detta har vi skrivit om förut i en artikel som handlar om de nya professionella konsumenterna. Om du inte vet om du sitter på ett anvisningsavtal kan du alltid kontakta oss så kan vi hjälpa dig att undersöka saken.

Mer om anvisningsavtal

Anvisningsavtal tilldelas dig om du inte gör ett aktivt val av elleverantör eller elavtal. Du som har ett anvisningsavtal betalar mer för din el än de som väljer att teckna ett mer fördelaktigt elavtal. Du tjänar därför på att säga upp denna avtalsform och göra ett aktivt val av elleverantör och elavtal.