Restaurang Sjöbris med snygg solavskärmning.

Flexibel pergolamarkis – på Umeälven

I centrala Umeå, i soldränkt läge på Umeälven, ligger båten Sjöbris förankrad vid kajen. Båten med tillhörande brygga rymmer restaurang, bar och en uteservering som har fått ett flexibelt solskydd med hjälp av Sun Off.

Sjöbris har länge varit ett populärt tillhåll för Umeåbor och efter en stor ombyggnad är restaurangen redo att ta emot ännu fler gäster. Båten och den nya bryggan, som fungerar som uteservering, ligger i soligt söderläge. Just därför var behovet av en markislösning stort.
– Restaurangprojekt har nästan blivit en specialnisch för oss, så jag tog kontakt med Sjöbris när ombyggnationen var på gång, säger Niclas Asplund på Sun Off Umeå.

Flexibelt för alla ändamål
Önskemålet från Sjöbris var inte enbart en lösning som skärmar av solen på ett effektivt sätt för restauranggästerna. Flexibilitet var också en nyckelfaktor; dels för att snabbt få ut markiserna hela vägen när Sjöbris arrangerar nattklubb, och dels för att få bort dem på vintern då vattnet kring restaurangen används av allmänheten till skridskoåkning.
– Lösning blev en pergolamarkis som går att göra väldigt bred och stor, i det här fallet 6 x 4 meter. Modellen glider enkelt ut i skenor och har ett system med linor som spänner duken i utfällt läge, säger Niclas Asplund.

Servering enligt plan
Lagom till öppningen av nya Sjöbris var markiserna monterade och klara.
– Restauranger har höga krav och gästerna måste naturligtvis kunna tas emot som planerat, konstaterar Niclas.
Nu kan gästerna serveras skaldjur, fisk och vedugnsbakade pizzor utan att störas av bländande sol.