Kristallen, Kirunas stadshus.

Specialgardiner för midnattssol

Kristallen är inte bara Kirunas älskade stadshus, dess cirkulära form har hyllats av arkitekter världen över. De många fönsterpartierna släpper generöst in ljus – och något oönskad värme. Skräddarsytt solskydd från oss på Sun Off blev lösningen.
– Allt styrs med solautomatik för att ge rätt skydd vid rätt tidpunkt, säger Niclas Asplund på Sun Off i Luleå.

I den nya centrumkärna som växer fram till följd av Kirunas stadsflytt, var det nya stadshuset Kristallen först på plats. Invigningen skedde hösten 2018 och här ryms bland annat 180 kontorsrum, restaurang och konstmuseum. Byggnaden har ritats av danska Henning Larsen Architects och projektet nominerades till ”Årets bygge 2019” av Byggindustrin. Husets yttre del har cirkulär form och i kontor och mötesrum finns glasväggar som solen kan stråla genom in mot den inre byggnaden.
– Cirkelformen gör att solen alltid går genom någon del av byggnaden under dagen. Under midnattssolen på sommaren är det dessutom ljust dygnet runt, säger Niclas Asplund på Sun Off.

Solskydd i rätt skala

För att skapa ett behagligt inomhusklimat och spara energi under soltimmarna, fick Sun Off uppdraget att ta fram invändiga solskydd till både kontorsrum och offentliga utrymmen i stadshuset. Lösningen till den unika byggnaden blev specialbyggda rullgardiner med högreflekterande väv.
– Samtliga rullgardiner är specialanpassade för just det här projektet. Vi byggde upp ett skalenligt fönsterparti med hjälp av byggritningarna och utifrån det utvecklade vi sedan en gardin, säger Niclas Asplund. Gardinerna är indelade i fem olika ”tårtbitar” i byggnaden, där solskyddet i varje tårtbit regleras automatiskt.
– Allt styrs med solautomatik för att ge rätt skydd vid rätt tidpunkt, säger Niclas Asplund.