Silvanum i Gävle med solskydd från Sun Off.

Svalkande installation på Silvanum, Gävle Konstcentrum

Silvanum, eller Gävle Konstcentrum som det idag också kallas, ritades 1961 i transparent och lätt modernism. Men med fönster på fyra gånger fyra meter har solen och värmen alltid varit ett problem i lokalerna. I samarbete med Sun Off installerades en diskret lösning som harmoniserar med byggnadens arkitektur.

När Silvanum stod klart år 1961, blev det snabbt en av Gävles mest intressanta byggnader. Arkitekten bakom huset var Sven Wranér som i samverkan med Erik Herlöw ritade Silvanum i transparent och lätt modernism. Tanken var ursprungligen att Silvanum skulle fungera som ett skogsmuseum, och dåvarande länsjägmästaren Erik Persson hade en vision om att här skulle allmänheten bli upplyst om skogsnäringens betydelse för landet.

Idag finns inte längre skogsmuseet kvar, men platsen har alltjämt en stark lokal förankring hos Gävleborna och idag verkar Bistro Silvanum, Konstskolan i Gävle och Kulturutveckling Gävleborg i huset.

Stora fönster skapade varm lokal

Silvanum saknade tidigare solavskärmning och lokalerna blev därför snabbt för varma att vistas i när solen var framme. Storleken på fasadfönstren, på fyra gånger fyra meter, släpper in rejäla mängder ljus och bidrar till en arbetsmiljö som inte är särskilt behaglig. Ansvariga på Silvanum tog därför kontakt med Sun Off i Gävle för att se hur man skulle kunna lösa problemet.
– Utmaningen med Silvanum var inte de stora fönsterpartierna; vi har möjlighet att bygga tillräckligt stor solavskärmning även för rejält tilltagna fönster. Problemet var snarare att hitta en tillräckligt diskret lösning för en så pass unik byggnad. I det här fallet ville både vi och de ansvariga på Silvanum hitta en lösning som inte skulle störa husets estetik – helst skulle den inte synas alls, berättar Mats Svensson på Sun Off i Gävle.

Helautomatisk styrning

Idag sitter 18 måttanpassade markisoletter monterade på två av byggnadens fasadväggar. Markisoletterna följer byggnadens raka linjer, tätt inpå fönsterrutorna, och börjar sticka ut efter 370 cm för att släppa in ljus i lokalerna. I markisoletterna monterades en screenväv som går i samma färg som byggnaden och där profilerna lackeras i RAL-kulör, som stämmer överens med husets träfasad. Helautomatisk styrning och frostvakt har också installerats.
– Efter den här installationen har de inte längre problem med ljus eller värme. Automatiken sköter sig själv och ser till att solavskärmningen endast är aktiv när det verkligen behövs. Det var roligt att få arbeta med en så speciell byggnad och det känns extra bra att vi fick till en smart lösning för dem, berättar Mats.

Kontakta Mats Svensson på Sun Off Gävle för att få veta mer:
mats.svensson@sunoff.se