Trådlös lösning – med väv i lantlig stil

Trådlös lösning – med väv i lantlig stil

Det tar tid att fälla ut tjugotre markiser för hand. När ägaren till den stora villan i Småland kontaktade oss på Sun Off efterfrågades en smidigare lösning. Resultatet blev en kombination av trådlös styrning och sol- och vindautomatik, som utöver att ge bekväm användning också minskar påfrestning från hårt väder – vilket ger en ökad livslängd för produkten.

Den vackra gula villan ligger i en öppen, lantlig miljö och solen strålar fritt mot fönsterpartierna under dagarna. De tidigare ägarna hade monterat tjugotre fönstermarkiser som manövrerades manuellt med band, men att fälla ut och in markiserna beroende på väder och tid på dygnet visade sig bli tidskrävande. När nya ägare tillträdde fastigheten kontaktades därför Sun Off och önskemålet var tydligt; hitta en smidigare lösning.

Solskydd med motordrift

Våra kollegor från Jönköpingsbutiken konstaterade vid hembesök att det inte var möjligt att addera motordrift för den ursprungliga markismodellen. Istället monterade vi nya markiser på samtliga fönster.
– Uppgiften var att göra det så smidigt som möjligt för ägarna. Därför valde vi en produkt med sol- och vindautomatik, som också kan styras trådlöst med fjärrkontroll, säger Thomas Vestman på Sun Off i Jönköping. Resultatet blev maximal flexibilitet och smidighet. Varje markis kan styras enskilt, men det är också möjligt att styra alla samtidigt eller att tillfälligt stänga av automatiken på utvalda markiser.

Väv som passar villan

Fönstermarkiserna som monterades är av modellen Medio, en klassisk modell som har fått en ny och stilren design på gavlar och kassett. För att bibehålla villans lantliga känsla valde kunden en grönmönstrad väv som passar väl in med fasaden. Utöver fönstermarkiserna monterade vi på Sun Off en ny terrassmarkis och lät dessutom bygga om husets andra terrassmarkis till motordrift.
– Automatiken och den smidiga styrningen är inte bara en praktisk fråga, utan förlänger oftast livslängden på produkterna. När det blåser är det lätt att glömma att fälla in manuella markiser och då utsätts de också för mer påfrestningar. Med automatisk styrning undviker vi den problematiken och får en mer bekväm användning, konstaterar Thomas Vestman.