15 föreningar kämpar om 100 000 kronor

Dansare, fotbollsspelare, konståkare, handikappidrottare, körsångare…Föreningar av alla slag, från Sundsvall och Timrå, har lyckats blidka Energichansens jury och tagit sig till kvalomgången. Nu är 15 stycken föreningar kvar i matchen om prissumman på
100 000 kronor från Sundsvall Energi.

Efter fyra tuffa timmar kom juryns ordförande, tillika vd på Sundsvall Energi, Anders Jonsson ut från mötesrummet och berättade stolt: ”Vi har ett resultat. Här är de 15 tävlingsbidragen som gått vidare till kvalomgången av Energichansen”.

Hela 32 föreningar hade skickat in fullständiga och godkända tävlingsbidrag av påfallande jämn och hög kvalitet.

-Det märks tydligt att detta är andra året. Nu har föreningarna lärt sig att visa både kreativitet, behov och motprestation. Och alla hade gjort riktigt fina kortfilmer, säger Anders Jonsson.

Nu återstår två faser av årets Energichansen och det är föreningarnas fans som ska
göra jobbet. Kvalomgången startar den 11 april och alla som vill kan rösta på tävlingens webbplats med upp till tre röster per dag på sina favoriter. Den 17 april står tio föreningar som finalister. Prissumman på 100 000 kronor fördelas procentuellt till de tio finalisterna utifrån det antal
röster de fått från allmänheten när röstningen stängs den 25 april.

- Nu har vi i juryn gjort vårt men jag kommer att fortsätta följa Energichansen.
Det ska bli jättekul att se hur det går till slut, säger forna skidskyttedrottningen Magdalena Forsberg.

Juryn för Energichansen 2014 bestod, utöver Anders Jonsson och Magdalena Forsberg, av
konstnären Christian Beijer, boxaren Kennedy Katende, fotbollstränaren Elisabeth Leidinge, sångerskan Susanne Bertlin och Sundsvall Energis marknadschef Marcus Hedman.

För mer information kontakta:

Anders Jonsson, VD, mobil 070-313 01 71

Linda Niia, Marknadskommunikatör,  mobil 073-270 21 01

De 15 kvalfinalisterna är:
Expedition Altitud, Sundsvalls Fältrittklubb, Sundsvalls DFF, GIF SUNDSVALL
Pojkar-04, Attitude, Dragonkai, Gymnastikföreningen Astra, Sundsvalls
Konståkningsklubb, IF Karlsvik, Timrå IK, Nolby Alpina SK, Ankarsvik BK, Kören
SjUNG, Handikappidrottföreningen Kämparna, Wildkittens.

• Miljö, energi

Målet och drivkraften för oss på Sundsvall Energi är att våra verksamheter el, fjärrvärme, fjärrkyla, energitjänster och avfallsbehandling ska vara bra både för människorna och miljön och bidra till Sundsvallsregionens fortsatta utveckling. Vi är det lokala alternativet på energimarknaden och står för närhet, öppenhet och trygghet.

Therese Eriksson

Presskontakt Kommunikationsstrateg 070-593 00 25