​Bilpoolsboom: Sunfleet storsatsar i Stockholm

I takt med att Stockholm förtätas, förändras också beteendet kring bilanvändning. Det råder bilpoolsboom i Stockholm just nu. Förutom att två internationella bildelningstjänster nyligen etablerat sig i Stockholm gör nu Sveriges största bilpool, Sunfleet en storstatsning. 50 nya bilar ställs ut i nya och befintliga bilpooler i Stockholm.

Efterfrågan kring bilpoolstjänster är stor i Stockholm just nu. Sunfleet ökar från 300 till 350 bilar i Storstockholm. Det är den största enskilda ökningen under en månad i bolagets sjuttonåriga historia. De nya bilarna kommer att ställas ut på platser nära befintliga medlemmar i både innerstad och kranskommuner.

– Vi märker en markant högre efterfrågan just nu. Förutom att ett antal nybyggen integrerar bilpool från start expanderar vi i innerstaden. Allt fler bilister är trötta på att leta parkering och ser det bekväma med att ha en bilpool nära sin bostad. Därför ställer vi ut fler bilar i både innerstad och kranskommuner nu, säger Peter Algurén, vd för Sunfleet.

Sunfleet har ökat antalet medlemmar med 32 procent i Sverige i år. I Stockholm har medlemsökningen gått ännu snabbare - under senaste året har medlemsökningen varit 45 procent. Totalt har Sunfleet nu närmre 40 000 medlemmar i Sverige.

Parkeringsplatser trång sektor för expansion
Men att expandera i Stockholm är inte lätt. Den trånga sektorn är att hitta parkeringsplatser. Utmaningen för bilpoolsbranschen är att kommunerna inte kan avdela gatumark till bilpooler, hur gärna de än vill.

– Politiken har legat efter den tekniska utvecklingen, invånarna använder nu helt nya tjänster för sin mobilitet idag och vi ser helt nya behov kring lagstiftning. Det behövs fler dedikerade ytor för moderna transportlösningar. För att lösa detta måste det till en juridisk definition av bilpooler. Det skulle underlätta utvecklingen för kommunerna, säger Peter Algurén.

Alla Sunfleetbilar har en dedikerad parkeringsplats
Sunfleet skiljer sig mot de nyetablerade bildelningstjänsterna genom att man kan förhandsboka sin bil och att den är parkerad på en dedikerad parkeringsplats. Sunfleet har en större variation av fordon som lämpar sig både för besöket hos kompisen utanför stan, transport av halva fotbollslaget till matchen eller när du ska köpa nya möbler.

• Stockholm

Sunfleet startades 1998 som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. 2011 blev Sunfleet ett eget bolag som idag finns på 44 orter i Sverige.

Bolaget är verksamt i Sverige, Norge och Danmark.

Sunfleet är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com