Det ökande bilpoolandet i Karlstad bidrar till en positiv miljöpåverkan

2015-03-16

Användandet av bilpool växer kraftigt i Karlstad. Det visar färsk statistik från Sveriges största bilpool Sunfleet. Antalet körda kilometer och bilpoolstimmar ökar stadigt vilket bidrar till ett färre antal bilar i trafiken och därmed ett minskat utsläpp av koldioxid. Nu spår bilpoolsföretaget en ännu större efterfrågan.

Sunfleet har undersökt hur företagets medlemmar använt bilpoolsbilarna under Q3-Q4 2014 och jämfört siffrorna med samma period året innan. Idag är cirka 100 personer i Karlstad medlemmar i Sunfleet och siffrorna visar att dessa åkte 5 procent längre och spenderade 15 procent mer tid i bilpoolsbilarna under 2014 jämfört med 2013. Senaste halvåret har de bokat cirka 6,000 timmar och kört cirka 75,000 kilometer.

– Vi ser ett ökat intresse kring bilpoolande hos många Karlstadbor. Genom samarbete med lokala företag och fastighetsbolag ser vi även att olika typer av organisationer börjat upptäcka fördelarna med bilpool allt mer, säger David Milton, regionansvarig för Sunfleet i Mellansverige.

Bil i pool ersätter fem privatbilar

Bilpool är inte bara bra för miljön och plånboken - det minskar även antalet bilar i gatumiljön. En studie gjord av trafikanalysföretaget Trivector bland Sunfleets privatkunder visar att bilinnehavet minskar från i snitt 0,4 till 0,1 per hushåll efter ett medlemskap. Det betyder att en poolbil ersätter fem privatbilar, vilket innebär att färre parkeringsplatser behövs. En bilpoolsmedlem kör dessutom mindre bil, vilket i sig ger en minskning om 420 kg koldioxid per medlem.

– Bara våra befintliga medlemmar i Karlstad minskar antalet bilar i staden rejält, vilket bidrar till mindre uppsläpp av koldioxid. Jag ser en potential i att ännu fler Karlstad blir medlemmar och därmed bidrar till en positiv miljöpåverkan och ett färre antal bilar på gatorna, säger David Milton, regionansvarig för Sunfleet i Mellansverige.

Läs Trivectors rapport här: Effekter av bilpool

Sandra Ryberg, Marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60