Sunfleet slår bilpoolsrekord i Skåne

Bilpoolsföretaget Sunfleet har vuxit rekordsnabbt i Skåne under 2016. Nyligen passerade Sunfleet 50 000 medlemmar i Sverige, varav 5500 är skåningar. Hittills i år har Sunfleet vuxit snabbare i Skåne än hela förra året.

Allt fler skåningar ansluter nu till en bilpool. I Skåne har Sunfleet vuxit med 13 nya bilpoolplatser och 28 bilar under året. Tillväxten har bland annat skett i Västra Hamnen, Hyllie, Malmö och Lund Centrum. Totalt har Sunfleet nu 5500 medlemmar i Skåne - en tillväxt om 30 procent under 2016, vilket är mer än hela 2015. Sunfleet har nu totalt 160 bilar på 84 poolplatser i Skåne.

– Kombinationen bilpool, välfungerande kollektivtrafik och hyrcykelsystemet gör att vi växer över stora delar av Malmö. Vi kommer att satsa mer på Lund kommande år eftersom även det är en naturlig bilpoolsstad, säger Peter Esse, regionsansvarig för Sunfleet i Sydsverige.

Företagskunder viktig framgångsfaktor för utvecklingen
Allt fler företag och myndigheter ansluter till Sunfleets bilpool. Genom att använda bilpool istället för egen bilflotta utnyttjas bilarna mer effektivt. Dessutom är det vanligt att bilarna görs tillgängliga för övriga medlemmar på kvällar och helger, vilket optimerar utnyttjandet ytterligare. Under 2016 har antalet företagskunder ökat med 4000 st hos Sunfleet, men bolaget hoppas på en ännu högre tillväxt.

– En företagskund som allokerar ett antal bilar på dagtid leder till att vi kan öppna en ny bilpool där övriga medlemmar kan utnyttja bilarna kvällar och helger. Bland privatpersoner är trycket hårt på våra befintliga pooler och fler företagskunder skulle ytterligare öka vår tillväxt av poolplatser i attraktiva områden, säger Peter Esse, regionansvarig för Sunfleet i Sydsverige.

Sunfleet passerade nyligen 50 000 medlemmar i Sverige som har över 1200 bilar på över 470 poolplatser i 50 städer till sitt förfogande.

För bildmaterial: http://www.mynewsdesk.com/se/sunfleet/latest_media

Peter Esse, regionsansvarig Sunfleet Sydsverige: 031–757 65 87

• bilpool
  • sunfleet

• Skåne

Sunfleet startades 1998 som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. 2011 blev Sunfleet ett eget bolag som idag finns på 44 orter i Sverige.

Bolaget är verksamt i Sverige, Norge och Danmark.

Sunfleet är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com