Trängselskatteeffekt: Nu expanderar Sunfleet i Göteborg

Årets första månad har startat bra för bilpoolsföretaget Sunfleet. Ökad efterfrågan i innerstaden och ökad förståelse från kommunen gör att bolaget nu introducerar tre nya poolplatser i Göteborg.

– Införandet av trängselskatten har gett en märkbar effekt. Vi ser en 25-procentig omsättningsökning under januari 2013, jämfört med samma period förra året. Högre kostnader för att äga bil gör att många ser över sina alternativ, där bilpool blir allt mer attraktivt i och med att vi har fler tillgängliga bilar i centrala Göteborg, säger Peter Algurén, VD för Sunfleet.

En annan faktor som underlättar expansion och gör det möjligt att möta efterfrågan i innerstaden är ett ökat intresse från Göteborgs stad när det gäller att tillgodose bilpoolsaktörernas behov av fler poolplatser.

Nyligen träffades representanter från Göteborgs stad och bilpoolsaktörerna i Göteborg för att diskutera hur man tillsammans ska göra det lättare för göteborgarna att använda bilpool.

– Vi bilpoolsaktörer har löpande dialog med Göteborgs stad om hur vi kan expandera i attraktiva lägen. Två av våra nya poolplatser är en direkt effekt av vår dialog, säger Peter Algurén.

De nya poolplatserna är:
Heden – Sten Sturegatan (bilpool med två platser)
Haga/Linné – Hagabion (bilpool med två platser)
Stampen – Ullevigatan (bilpool med fyra platser)

Från och med 1 februari kommer Göteborg ha 75 poolplatser med 180 bilar.

För mera information och pressbilder vänligen kontakta
Sandra Gyllby, marknadschef Sunfleet: 072-159 20 60

Så här fungerar Sunfleet
Sunfleet är Sveriges största bilpool som erbjuder ett klimatsmart och enkelt alternativ till eget bilägande, du har tillgång till bilarna dygnet runt och har möjlighet att hyra bil per timme eller per dygn, så länge du vill.

• göteborg
  • poolplatser
  • miljö

Sunfleet är Sveriges största miljöbilspool med bilpooler på 35 orter i Sverige. Med mer än 700 bilar är Sunfleet norra Europas största bilpool. Sunfleet Carsharing är ägt av Hertz biluthyrning och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information besök gärna www.sunfleet.com