11 982 000 kronor till kompetensförsörjning

11 982 000 kronor! Det får Sunne kommun ur Europeiska socialfonden för att driva projektet "Creare Vivere" tillsammans med Munkfors, Torsby och Årjängs kommuner.

Creare Vivere är latin och betyder "att skapa är att leva".
- Projektet riktar sig till våra medarbetare som arbetar närmast invånarna. 1300 personer i de olika förvaltningarna berörs av projektet - 50 procent i Sunne och 50 procent i övriga kommuner, säger Sunne kommuns EU-samordnare, Inga-Lill Lindqvist.

De anställda ska i projektet få syn på och ta vara på sin kreativa förmåga. Projektet handlar också om ökad självkänsla som ska ge medarbetarna förmåga till flexibilitet och kunna känna större trygghet i förändringar som är på väg.

- En stor generationsväxling närmar sig, vilket innebär omställningar. Vi vill stärka individens konkurrenskraft. Kraven på medarbetarnas kompetens blir större och det här projektet ger möjlighet för personalen att utveckla sina förmågor, säger kommunstyrelsens ordförande, Ola Persson.

Det kan till exempel handla om att medarbetare, som vill, får chansen att skaffa sig ny kompetens och en ökad förmåga att känna sig bekväm med att arbeta i olika typer av verksamheter.

Projektperioden för Creare Vivere är 1 februari 2012 till 30 juni 2014.
- I Sunne kommun ser vi det här som en fortsättning på EU-projektet Genius Loci - platsens talang. Nu får vår personal möjlighet att utvecklas i det vi lärde oss i Genius Loci, nämligen att människan är den viktigaste pusselbiten. Det är hos människan en idé föds och i samspel med andra människor kan idéer växa och utvecklas. I den kreativiteten finns det kraft, säger Sunne kommuns EU-samordnare, Inga-Lill Lindqvist.

Drygt 46 miljoner kronor går till projekt som berör Värmland. Beslutet togs vid mötet för Strukturfondspartnerskapet för Norra Mellansverige den 8–9 december. Vid mötet behandlades ansökningar ur Europeiska socialfonden.

– Dagens besked är mycket glädjande, flera av projekten bidrar till att ytterligare stärka det arbete som görs för att säkra kompetensförsörjningen i Värmland, säger Catarina Segersten Larsson, regionråd.

Inga-Lill Lindqvist
EU-samordnare, Sunne kommun