30 miljoner kronor plus i Sunne kommun

30 miljoner kronor plus blev resultatet för Sunne kommun 2017. De positiva siffrorna i årsredovisningen beror framförallt på försäljning av fastigheter och överskott av statliga medel för flyktingmottagandet.

– Flyktingmedlen har stärkt kommunens resultat och visar att vi har jobbat kostnadseffektivt. Civilsamhället har tagit stort ansvar för integreringen av ensamkommande ungdomar, vilket är helt fantastiskt! Sunneborna öppnade sina hem för ungdomarna, vilket haft stor betydelse. 6 miljoner kronor har vi nu öronmärkt till eventuella framtida kostnader, säger Gunilla Ingemyr, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Åren 2014-2016 ökade Sunnes invånarantal med 400 personer, främst flyktingar. 2017 minskade kommunen med 94 personer. Invånarantalet sista december 2017 var 13 331 invånare. Kommunens intäkter uppgick till 1,1 miljard och består främst av skatteintäkter som ökade med 29 miljoner kronor. Kostnaderna, som uppgick till 1 082 miljoner kronor, gäller främst personal och pensioner.

De största investeringarna under 2017 var förskolan Torvnäs där cirka 30 miljoner kronor användes under året, medfinansiering i Fryksdalsbanan på 12 miljoner, utbyggnad av vatten och avlopp 6,4 miljoner och finansiella investeringar i utökat aktiekapital i Sunne Fastighets AB med 1,5 miljoner.

Kommunen finansierade alla investeringar med egna medel.

– Vi behövde inte ta upp några nya lån trots en hög investeringsnivå. Detta klarade vi tack vare årets goda resultat, säger Anna Engström, ekonomichef i Sunne kommun.

Kommunens fem finansiella mål är uppfyllda, bland annat god ekonomisk hushållning som innebär att resultatet minst ska vara 1,0 % av skatteintäkter och generella statsbidrag. Sunne kommun har en låg låneskuld jämfört med riket. Pensionsskulden är också låg i jämförelse med andra kommuner. Inbetalningar på pensionsskulden har gjorts sedan 2003.

– Vår basverksamhet fungerar också bra, men går precis ihop ekonomiskt. 2017 klarade vi tack vare nämnda engångsintäkter. Nu behöver vi anpassa våra kostnader för verksamheterna utifrån att våra skatteintäkter ser ut att minska. Den analys som gjorts av Sunne kommuns ekonomi visar att det främst är inom skolan vi ligger fel jämfört med liknande kommuner. Vår skola är dyrare samtidigt som vi har sämre resultat. Här behöver vi ta ansvar och göra förändringar för både ökad kvalitet och bättre ekonomi, säger Gunilla Ingemyr.

Som ett exempel kostar en grundskoleelev i Sunne i genomsnitt 113 000 kronor. En elev i en jämförbar kommun kostar 18 000 kronor mindre. Totalt finns det cirka 1 100 grundskoleelever i Sunne.

Rottneros Park Trädgård AB gick plus med 120 000 kronor efter flera tuffa år. Antalet besökare ökade kraftigt och slutade på 42 000 personer.

– Vi har jobbat hårt för att hålla nere kostnaderna och på nya sätt med marknadsföringen. Vädret var också på vår sida. I år satsar vi extra på Trädgårdsfestivalen 16-17 juni och på café och butik. Med vårt nya projekt ”Mätt på en plätt”, en husbehovsodling på 200 kvadratmeter, hoppas vi också öka intresset bland de odlingsintresserade, säger Magnus Holmvik, VD och trädgårdsmästare.

Gunilla Ingemyr
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne