Digital teknik lyfter undervisningen i Sunne

Användningen av digital teknik har de senaste två åren tagit rejäla kliv i Sunnes skolor.

Ett av de prioriterade målen i Sunnes nya kommunstrategi, 2014-2025, är "Livslångt lärande". Målet är att tillgången till och användningen av digital teknik inom undervisningen ska öka. Kunskap och utbildning ska göras mer tillgänglig.

– Vi måste möta eleverna där de är och hänga med utvecklingen. För dem är den digitala världen självklar. I låg- och mellanstadiet jobbar vi framförallt med att skapa, vara kreativa och producera med hjälp av multimedia, säger Sunne kommuns IT-pedagog, Mikael Nilsson.

Några konkreta exempel på den digitala utvecklingen i skolorna i Sunne
- samtliga grund- och gymnasieskolor är fiberanslutna och har trådlösa nätverk. Förra veckan fick de två sista skolorna - i Bäckalund och Klätten(Stöpafors) - fiber och trådlösa nätverk

- minst halvklassuppsättning av bärbara datorer finns i varje arbetslag

- interaktiva skrivtavlor finns i alla klassrum i grundskolan, totalt 54 stycken

- surfplatta används som hjälpmedel till elever med särskilda behov

Den digitala tekniken är en självklarhet i de ungas vardag och ett viktigt hjälpmedel för att lyfta undervisningen i skolan.
– De interaktiva skrivtavlorna underlättar undervisningen enormt. Det är en moden "svarta tavla" där vi kan se på film, visa program, göra lektioner, skriva och enkelt göra ändringar.

Alla lärare har numer persondator och kan hemifrån nå alla sina arbetsdokument och program, vilket underlättar deras jobb. Och mer är på gång. I januari lanserar skolan en app – först för föräldrar i förskolorna och fritidshemmen i Prästbol och Gräsmark. Där hanteras barnens schema för hämtning och lämning på ett tillgängligt sätt. Övriga förskolor och fritidshem kopplas på successivt.

– Det är viktigt att de digitala verktygen är en naturlig del i undervisningen. Det gör arbetet i skolan roligare för eleverna. I datorerna finns också bra hjälpmedel för de som har läs- och skrivsvårigheter. Källkritik, integritet och etik är också viktigt för eleverna att lära sig, säger, Berit Westergren, förvaltningschef i bildningsnämnden.

28-29 oktober arrangerades nordiska barn- och ungdomskulturfestivalen i Sunne på temat Digitala spår 2.0. Forskaren Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete och filosofie doktor i i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet, forskar om barns och ungas läsande, skrivande och identitetsskapande i det nya medielandskapet. Hon konstaterar att det finns många utmaningar i skolans upplägg av undervisningen eftersom utvecklingen går så snabbt.

Berit Westergren
Förvaltningschef bildningsnämnden, Sunne kommun