I Sunne finns plats för nytänkande och nya människor

Utan invandring skulle stora delar av Sverige krympa i antal invånare.

– Våra invandrare är en tillgång med en avgörande roll i den fortsatta utvecklingen av vårt samhälle. Sunnes invånarantal har ökat de senaste månaderna och det beror på just invandring. Tio år bakåt har invånarantalet annars minskat, säger Olle Edgren, kommunchef i Sunne.

I skriften "Ny i Sverige - vad kan jag bidra med?" lyfts Sunne fram som ett exempel på när integration fungerar bra. Under Almedalsveckan hade Arena för tillväxt*, som är utgivare av skriften, ett välbesökt seminarium med titeln "Immigrants - we need them".

– Sunne behöver en mer mångkulturell befolkning och vi vill att flyktingarna ska stanna när de får uppehållstillstånd. Vi har flera exempel på dem som valt att göra det. Forskning visar att det är platser med mångfald som växer. I mötet mellan olika kulturer skapas det som är intressant och utvecklande.

Orsakerna till att Sunne lyfts fram som ett exempel på där integration fungerar är flera. På kort tid, vintern 2013, anlände över 100 flyktingar till en förläggning i Rottneros. Civilsamhället agerade direkt. En Facebookgrupp med frivilligkrafter bildades av Sunneborna Sophie Drugge och Lina Börjesson. Gruppen fick namnet "Med hjärtat i Sunne".

– Vi samlade in kläder, startade svenskaträning på ideell basis och skapade en öppen mötesplats, "fredagsfika", där flyktingar och vanliga ortsbor kan träffas. Det är viktigt att säga att "Med hjärtat i Sunne" är till för alla i Sunne, inte enbart flyktingar. Vi har alla behov av att mötas.

Sophie Drugge tycker att det finns saker som frivilliga gör bättre än kommunen.
– När det handlar om gemenskap och vänskap ska arbetet vara frivilligt. Det vi gjort i Sunne är att skapa ett forum för allt frivilligarbete, där alla kan bidra med precis vad som helst och när som helst.

Det ideella arbetet med att sammanföra de nyanlända med ortsborna har lett till konkreta resultat som praktikplatser och arbetsplatsbesök. Några har praktiserat i köket hos Ski Sunne och fem läkare bland flyktingarna har gjort arbetsplatsbesök på sjukhuset i Torsby.

Att integrationen fungerar väl har sin grund i näringsstrukturen, det goda företagsklimatet och att det finns hög tillit till att samarbetet är smidigt mellan privata företagare och kommunen – inte minst med den privata företagare som driver flyktingförläggningen.

– Vi har en bra och viktig dialog med ägaren så att Sunneborna får komma och besöka förläggningen. Några Med hjärtat-medlemmar har ordnat middagar och dans där som exempel.

Under våren 2014 körde Sunne kommun i samverkan med Almi och Communicare igång en företagarskola för flyktingarna. Syftet var att underlätta för dem och att ta vara på deras kompetens.

– Bland flyktingarna finns exempelvis läkare och tandläkare. Många har drivit eget företag i sina hemländer och önskar inget hellre än att fortsätta som entreprenörer även i Sverige. Flyktingarna för med sig kunskaper om främmande länder, språk, kulturer och kontaktnät. Dessa kunskaper kan vara ytterst värdefulla för små företag som vill växa genom att hitta nya exportmarknader eller underleverantörer. Det är klart vi som kommun och det lokala företagslivet ska försöka ta vara på all denna kompetens, säger Eva Larsson, landsbygdsutvecklare i Sunne.

Under företagskolan har flera kontakter knutits mellan flyktingar och lokala företag. Genom kursen får deltagarna i första hand hjälp med praktiska problem och att komma i kontakt med rätt person så att de tillsammans med lokala företag kan arbeta vidare på sina idéer.

– Får människorna bara sitta på flyktingförläggningen och vänta på uppehållstillståndet har de aldrig fått chans att förstå hur bra Sunne är att bo och leva i som kommun. Det är det vi vill visa dem så att de väljer att stanna, säger Eva Larsson.

Olle Edgren
Kommunchef, Sunne