Konkret naturvård i Sunne bidrar till miljömål och FN:s skogsår

Sunne kommun gör konkreta insatser i naturen med syfte att skapa mervärden och hållbarhet.

Tre naturvårdsprojekt, som bidrar till en hållbar framtid, har kunnat förverkligas med hjälp av EU-pengar från Landsbygdsprogrammet. Sunne tar dessutom fasta på FN:s internationella skogsår 2011 genom åtgärder som värnar skogens betydelse och värden för miljön och människan.

– Sunne kommun visar med våra naturvårdsprojekt och kommunens miljömålsarbete att vi samverkar för en hållbar framtid. Att värna och vårda lokala naturvärden är en möjlighet att göra kommunen mer attraktiv för både boende och besökare, säger Kristina Rebane, miljöstrateg i Sunne kommun.

Miljöminister Andreas Carlgren har, med anledning av det internationella skogsåret, i brev till kommunerna uppmanat till insatser för skogens mångfald under 2011.

Här följer konkreta åtgärder som Sunne kommun genomför under 2011. Åtgärderna är slutförda under vecka 39, det vill säga i slutet av september 2011:

• Sunne kommun bidrar till att öka den biologiska mångfalden i skogen genom att plantera olika sorters lövträd som så småningom blir en lövskog. Lövskogar är bristvara i dagens moderna skogsbruk. Många arter, både växter och djur, är beroende av lövträd och lövskog för sin överlevnad. Planteringarna är inhägnade eftersom vilt tycker om att beta lövträd

• Sunne kommun gynnar död ved, både på land och i vattnet i skogen. Död ved är en av de viktigaste förutsättningarna för biologisk mångfald i skogen. Döda träd, höga stubbar och stockar som ligger på land och i vattnet är inte skräpigt, det är biologisk mångfald!

• Sunne kommun har som markägare till torpen Gråberg och Södra Koltorp gjort åtgärder runt torpen för att gynna naturvärden och kulturvärden. Runt torpmiljöerna och kulturlämningarna är granar bortröjda. Lövträd i olika livsstadier är viktiga för den biologiska mångfalden i skogen. Sunne kommun gynnar lövträd i skogsskötseln. Torpmiljöer är kulturlämningar som är viktiga att bevara eftersom de hör till Sveriges historia och har både kulturvärden och sociala värden

• Information om vilka åtgärder som Sunne kommun gjort och varför åtgärderna är genomförda finns vid varje genomfört projekt i Landsbygdsprogrammet (LBP). I LBP-projekten med torpmiljöer finns även en kort historik om torpet. Kopplingen mellan naturvärden och kulturvärden ger ökade sociala värden för platsen

• I en tätortsnära skog i Sunne, Lerälvsravinen, har Sunne kommun gjort åtgärder för att bevara och utveckla skogens mångfald. Det handlar om att öka naturvärden och sociala värden. En naturstig är markerad genom skogsområdet. Utmed stigen finns informationsskyltar om naturen i Lerälvsravinen och vilka åtgärder som Sunne kommun gjort för att öka den biologiska mångfalden. Stigen nås genom två naturentréer med informationstavlor om skogsområdet Lerälvsravinen

Kristina Rebane
Miljöstrateg, Sunne kommun
tel 0565-162 20, 070-395 41 23
kristina.rebane@sunne.se

Bakgrund
I Sunne kommuns Naturvårdsprogram 2008-2013 finns de nationella miljömålen, som har direkt koppling till naturvård, antagna i kommunfullmäktige på lokal nivå. I Naturvårdsprogrammet finns också åtgärdsplanen med åtgärder som är konkreta och som ska genomföras under programperioden, 2008-2013.

Sunne kommun har sökt och fått medel från Landsbygdsprogrammet (LBP) för att genomföra tre olika projekt. De tre LBP-projekten syftar till att bevara och utveckla skogens mångfald. Med skogens mångfald menas den biologiska mångfalden inklusive kulturmiljövärden och sociala värden.

De tre LBP projekten och dess åtgärder kopplar direkt till Sunne kommuns Naturvårdsprogram och miljömålen Levande skogar och Ett rikt växt och djurliv (se faktarutan). Pengarna i Landsbygdsprogrammet kommer i grunden från EU och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

I år, 2011, är det FN:s internationella skogsår. Det är ytterligare en möjlighet att på lokal nivå uppmärksamma och värna skogens betydelse och olika värden. Skogen är Sveriges gröna guld – vår i särklass största naturtyp och avgörande för den biologiska mångfalden. Skogsåret är därmed en naturlig fortsättning på FN:s internationella år för biologisk mångfald år 2010.

Ur Sunne kommuns naturvårdsprogram 2008-2013.
Miljömålen är aktuella i de tre LBP-projekten.

Levande skogar
”I Sunne kommun skall skogens och skogsmarkens värde för biologisk produktion skyddas samtidigt som den biologiska mångfalden bevaras samt kulturmiljövärden och sociala värden värnas”.

Ett rikt växt- och djurliv
”I Sunne kommun skall den biologiska mångfalden bevaras och nyttjas på ett hållbart sätt för nuvarande och framtida generationer. Arternas livsmiljöer och ekosystem samt deras funktioner och processer skall värnas. Arter skall kunna fortleva i långsiktigt livskraftiga bestånd med tillräcklig genetisk variation. Kommuninvånare skall ha tillgång till en god natur- och kulturmiljö med rik biologisk mångfald som grund för hälsa, livskvalitet och välfärd”.