Långsiktigt arbete för mänskliga rättigheter i Sunne prisas i Riksdagshuset

Långsiktigt arbete för mänskliga rättigheter i Sunne prisas i Riksdagshuset

Pär Wahlund, SO-lärare och studie- och yrkesvägledare på Fryxellska skolan i Sunne och Lars Stiernelöf, Sunne kommuns demokratiutvecklare och kontakt inom våldsbejakande extremism samt länssamordnare på Brottsförebyggande centrum, får ta emot Michael A. Frieds stiftelses lärarpris 2016.

De båda får priset den 27 januari vid en högtid för Förintelsens minnesdag som arrangeras av ledamöter i Riksdagshuset. Prissumman är på 10 000 kronor vardera som de tänker använda för det fortsatta arbetet i Sunne.

Hedi Fried* grundade stiftelsen 1994 i sin sons namn. Genom priset vill hon lyfta fram lärare som jobbar kreativt för att motverka intolerans, främlingsfientlighet, antisemitism och ickedemokratiska ideologier med utgångspunkt i Förintelsens historia.

Pär Wahlund och Lars Stiernelöf får priset för deras långsiktiga arbete i Sunne. Cirka 500 elever har sedan starten för 10 år sedan valt demokrati på elevens val i årskurs 9. Det här läsåret ingår 33 elever i demokratigruppen.

– Vi har hunnit göra 27 resor till förintelselägren i Polen med elever samt vuxengrupper. Vi har inte samma människor med oss hem som när vi åker ner. Intrycken är starka. Resan är en viktig del av vårt värdegrundsarbete och vi åker för att lära oss att hantera konflikter idag. Det är viktigt att vi förstår mekanismerna bakom att Förintelsen kunde ske. Först då kan vi sätta in det i en annan kontext, säger Pär Wahlund.

Pär och Lars glädjer sig över utmärkelsen.
– Den är ett kvitto på att det vi gör är viktigt och vi är glada över att långsiktigheten uppmärksammas. Intresset bland eleverna på skolan bara ökar. Idag får inte alla som söker plats utan vi måste lotta ut platserna till demokratigruppen. Det är fantastiskt att så många väljer mänskliga rättigheter på sitt fria val. Vi når ett bra tvärsnitt av elever, men majoriteten är tjejer, säger Lars Stiernelöf.

Efter prisutdelningen i Riksdagshuset bjuder stiftelsens ordförande, Gerald Nagler, pristagarna och styrelsen på lunch i sitt hem. Stiftelsens grundare Hedi Fried deltar vid lunchen.

Normalt brukar Pär och Lars arrangera ett större program i Sunne den 27 januari, men det får vänta på grund av prisutdelningen i Stockholm.
– Däremot gör vi som vanligt en ljusceremoni på Fryxellska skolan och under hela januari är det en utställning om romer under förintelsen på biblioteket i Sunne, säger Pär Wahlund.

Demokratiarbetet i Sunne vill bidra till att öka elevernas insikter i den destruktivitet som rasism, främlingsfientlighet, antisemitism och nazism innebär.Pär och Lars vill motivera ungdomarna att engagera sig i mänskliga rättigheter och kampen mot antidemokratiska rörelser.

– Idag behövs det verkligen ett förebyggande arbete eftersom det är mycket "vi och dom" i samhället. Vi försöker jobba på ett oss, säger Lars Stiernelöf.

* Hedi Fried föddes 1924 i Rumänien och är svensk författare och psykolog. Hon överlevde Auschwitz och Bergen-Belsen och kom till Sverige i juli 1945 med de Vita bussarna och båten M/S Rönnskär. Hon har tilldelats medaljen Illis Quorum, utmärkelsen Årets Europé 1997 och fått Natur & Kulturs Kulturpris år 1998 samt Raoul Wallenberg-priset 2015. Hon är verksam som föreläsare om Förintelsen

Pär Wahlund, SO-lärare och studie- och yrkesvägledare
Fryxellska skolan, Sunne kommun