Mångfald och inkludering för ökad konkurrenskraft i Sunne och Torsby

Under de senaste åren har det skett en 7-procentig ökning av arbetstillfällen i Sunne. Nya nischer och breddning av marknader ställer nya krav på den framtida kompetensförsörjningen. Det är bakgrunden till behovet av förstudien Digital Track som drivs av Sunne kommun i samverkan med Torsby kommun.

15 juni kl 14.00-16.00 är det uppstart av förstudien via Teams. Sessionen leds av Sofia Falk, expert på förändring, mångfald och inkludering. Hon har hjälpt över hundra globala företag och organisationer världen över att använda mångfald och inkludering för att öka sin effektivitet och konkurrenskraft.

Fokuset ligger på frågan "hur kan inkludering och mångfald ge företagen i Sunne och Torsby kommun bättre förutsättningar att bibehålla och utveckla sin konkurrenskraft?" Efter föreläsningen ger en panel av lokala företag sina perspektiv på det arbete kring mångfald och inkludering de själva redan startat.

– Det handlar om att ta tillvara en mångfald av perspektiv för bättre affärer. Om alla förstår vad ni har att vinna på mångfald i en verksamhetskontext så kan företagen själva sedan sätta igång ett konkret arbete för att få in en mångfald av perspektiv, säger Sofia Falk.

I en värld av ökad konkurrens krävs att befintliga företag inte bara hänvisas till den fysiska arbetsmarknads-regionen, utan även den digitala som spänner över hela världen. I den pågående pandemin har det blivit tydligt att ett stort tekniskt språng krävs för många befintliga företag.

– Digital Track ska titta närmare på hur ett förändrat grundläggande beteende hos företag och organisationer kan generera tillgång till nationell och internationell spetskompetens som är relevant för företagens behov och utmaningar. Företagen ska få ökad kunskap om digitaliseringens fördelar i relation till tillväxt och kompetens. Vi vill med förstudien skapa intresse för att anamma ny teknik och nya arbetssätt, säger Åsa Gertling, projektledare för förstudien och näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Projektteamet för Digital Track
Marielle Magnusson och Åsa Gertling, kultur- och näringslivsenheten, Sunne kommun
Bente Andreasson, Torsby kommun

Förstudien Digital Track finansieras till största delen av Region Värmland.

Åsa Gertling
Näringslivsutvecklare, Sunne kommun
0565-155 05, 076-100 50 44
asa.gertling@sunne.se

Sofia Falk, 073-708 78 08
Sofia Falk har nyligen släppt sin bok Mångfaldsparadoxen – en handbok för inkludering.
Läs mer på Mångfaldsparadoxen