Rapport från kommunstyrelsen i Sunne

Rapport från kommunstyrelsen i Sunne, 14 oktober, 2014

Budgetuppföljning fram till oktober 2014. Rapportering från förvaltningscheferna för att få en budget i balans. Enligt delårsrapporten visar resultatet för helår ett plus på en miljon kronor.

- Kommunstyrelsen samt miljö och byggnadsnämnden följer fortsatt sin budget.

- Bildningsnämnden anpassar sin verksamhet till färre elever på gymnasiet. Full effekt för åtgärderna har ännu inte nåtts.  Landar på prognostiserat resultat på minus en miljon kronor.

Det är fullbelagt på förskolorna i Sunne. Ett antal överinskrivningar görs för att klara behovet. Möjliga lokaler för ytterligare en förskola som motsvarar efterfrågan undersöks.

– Det behövs en kortsiktig lösning och en plan långsiktigt för behovet i förskolan. Dagens föräldrar väljer förskoleplats till nästan 100 procent. Arbetslösa/studerande utnyttjar dessutom sin rätt till 15 timmars förskola. Det är anledningen till att trycket på förskolan har ökat trots att det totalt sett är färre barn, säger kommunstyrelsens ordförande, Ola Persson.

- Socialnämnden aviserar ett underskott på två miljoner kronor, liksom vid delårsrapporten. Deras verksamhet är svår att budgetera eftersom behoven ändrar sig snabbt. Nämnden har ingen buffert för oförutsedda behov.

- Beslut om budget för 2015 och flerårsplan 2016-2017 antogs i kommunfullmäktige i juni. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet reserverade sig, i juni, till förmån för ett eget förslag. Budgeten togs upp på nytt i kommunstyrelsen på grund av det gångna valet och beslutet står fast eftersom kommunstyrelsen är densamma som i juni. När budgeten sedan tas upp för beslut i november har kommunfullmäktige en ny majoritet vilket innebär att budgeten kan komma att rivas upp.

- Sunnes Bostads AB kommer att redovisa ett resultat på upp till en miljon kronor plus vid årets slut. De har i dagsläget inga lediga studentboenden.

- Resultatet för Sunne Turism AB pekar på plus 350 000 kronor.

- Rottneros park gör ett underskott på   150 000 kronor.

- Medborgarförslag om  att arrangera en kedja av marschaller utefter Fryken skickas till Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris för kännedom. Den tilltalande idén anses inte vara en kommunal angelägenhet.

Extraärende:
– Migrationsverket säger att vi måste utöka avtalet om ensamkommande barn. Idag har vi 4 platser och utökar dem till 6 platser. Det är hårt tryck på hela Sverige och Sunne följer den rekommendation som Migrationsverket har, säger kommunstyrelsens ordförande, Ola Persson.

- En ny kommunstyrelse ska nu sättas samman. 14 oktober var sista dagen för partierna att lämna in sina förslag på ledamöter till valberedningen, fullmäktiges presidium, kommunstyrelsen, miljö- och bygglovsnämnden samt revisorer. Den nya kommunstyrelsen börjar arbeta 1 januari 2015. Frågor om själva ärendehanteringen besvaras av Tobias Eriksson, 070-283 06 79. Han är ordförande i valberedningen eftersom socialdemokraterna nu är det största partiet.

Karl-Johan  Adolfsson, som har suttit längst tid i fullmäktige, öppnar sammanträdet i oktober. Varje parti föreslår då en person till valberedningen – därefter  ajournerar sig fullmäktige. Valberedningen går ut och återkommer med ett protokoll utifrån de förhandlingar som gjorts mellan partierna. Ett presidium väljs och fullmäktige gör sedan övriga val.

Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande, 070-672 50 27, ola.persson@sunne.se