Skriver bok om jobben som gör skillnad

Generationsväxlingen gör unga till en viktig målgrupp när nya medarbetare ska anställas. Fram till 2019 behöver kommuner och landsting rekrytera 420 000 personer.

För att få en autentisk bild av hur ett 40-tal medarbetare i kommunerna Sunne, Torsby, Munkfors och Årjäng upplever sina jobb skriver kommunerna just nu en bok via EU-projektet Creare Vivere (CV)*.

I boken berättar medarbetarna om sin vardag. Målgruppen är ungdomar i åldern 18-25 år. Skribent är Maria Svärdsén, fotograf Helena Henriksson och formgivare Lina Sponberg.

– När vi kom på att göra en bok var det viktigaste för mig ärlighet. Att arbeta för en kommun handlar för mig om ärlighet, öppenhet, att ta ställning. Att ta ställning till vilka relationer vi vill ha, till oss själva och till varandra. Vilket samhälle vill vi ha? Vem vill jag vara? Vi har möjlighet att bidra med stora och små saker som verkligen gör skillnad för andra. Ett utmanande ansvar!, säger Oda Larsson, projektledare för CV.

Intervjuerna ska också spridas i sociala medier. Bilden av de kommunala jobben behöver förändras. Boken vill visa bredden av spännande jobb. Det finns cirka 150 olika yrken i den kommunala världen.

23 maj blir det en färgsprakande släppfest för boken på Selma spa+, dit de intervjuade personerna, ungdomar i målgruppen, representanter från Avdelningen för arbetsgivarpolitik i Sveriges Kommuner och Landsting, med flera bjuds in.

Människor som jobbar i kommunen är generellt stolta och engagerade, men när ungdomar tillfrågas är det sällan som kommuner nämns som drömarbetsgivaren.

– Med bokens berättelser hoppas vi kunna visa ungdomarna att ett kommunalt jobb är otroligt engagerande och roligt. Det de flesta intervjuade lyfter fram som den stora fördelen med ett jobb i kommunen är möjligheten att göra skillnad för andra människor och att kunna påverka, säger Oda Larsson.

När ungdomar tillfrågas associerar de ett kommunalt jobb till flera positiva egenskaper, bland annat schyssta arbetsvillkor samt trygg och säker anställning. Däremot tänker de sällan på karriärmöjligheter och bra arbetsmiljö. Det finns flera karriärvägar i kommunerna. I Sunne pågår exempelvis en aspirantutbildning för medarbetare som är intresserade av att blir ledare. Det finns också stora möjligheter till internationella och nationella kontakter genom projekt och nätverk.

– Så att jobba i en kommun öppnar verkligen upp för många nya kontakter och möjligheter.

Oda Larsson
Projektledare Creare Vivere, Sunne kommun