Ungdomar riskerar bli utan bostad om de flyttar från Migrationsverkets asylboende

30 september 2018 stänger Migrationsverket sitt asylboende på före detta hotell Selma Lagerlöf i Sunne.

De asylsökande som har fått ett eller två avslag, är inskrivna i Migrationsverkets boende och samtidigt väljer att ansöka enligt nya gymnasielagen, får sannolikt problem.

– Ungdomarna riskerar bli utan bostad om de själva väljer att flytta från Migrationsverkets asylboende. Deras rätt till bostad upphör. Var och en får ordna bostad själv. Ersättningen som Migrationsverket betalar ut är då 61 kronor per dag, säger Felicia Weinberg, verksamhetschef individstöd i Sunne kommun.

När Selma i Sunne stänger förväntas ungdomarna flytta till ett annat asylboende, i väntan på besked om de får stanna i Sverige.

– Vi värnar om de här ungdomarna som befinner sig i en tuff situation. Det bästa för dem just nu är att de följer Migrationsverkets regler och flyttar med till det nya boendet för att inte hamna utanför systemet. Det är viktigt att de inser att de annars frånsäger sig rätten till hjälp. De riskerar att helt bli hänvisade till ideella krafter. De som hoppar av systemet kan inte komma in i det igen. Den som får uppehållstillstånd väljer sedan själv var den vill bo är alltid välkommen tillbaka till Sunne.

De ungdomar som fått avslag tre gånger på sin asylansökan, men fått inhibition (utvisningen tillfälligt stoppad) när de sökt och fått gymnasieplats – enligt den nya gymnasielagen – har hamnat ”mellan stolarna”.

– Som kommun tar vi vårt ansvar för ungdomarna enligt de lagar som finns. Det är helt orimligt att staten inte tar sitt utifrån de beslut som regeringen fattar. Därför gör vi nu påtryckningar på Migrationsverket för att de ska ta ekonomiskt ansvar för den här gruppen, säger Gunilla Ingemyr, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Sunne kommun har under 2015-2016 tagit emot 100 ensamkommande ungdomar som bott i familjehem eller i kommunens HVB-hem.

– När ungdomarna fyllde 18 år beslutade politikerna i Sunne att de fick bo kvar i kommunens boenden fram till 31 december 2018. De flesta andra kommuner tog inte ett sådant beslut, vilket innebar att deras ungdomar fick flytta till Migrationsverkets boende, säger Gunilla Ingemyr.

I dagsläget finns 45 asylsökande i åldern 18-20 år som ansökt/kan ansöka om uppehållstillstånd enligt nya gymnasielagen i Sunne kommun. I denna målgrupp finns dessa tre undergrupper:

- 14 personer där kommunen fortsatt tar ansvar för boende, mat och visst stöd

- gruppen som har fått sitt tredje avslag och väntar på besked på sin ansökan hos Migrationsverket enligt nya gymnasielagen. De har rätt till 71 kr/dag enligt LMA (lagen om mottagande av asylsökande) som betalas ut av kommunen

- gruppen som har fått ett eller två avslag och har boende och mat i Migrationsverkets regi

Felicia Weinberg
Verksamhetschef individstöd