Kombinera skidåkning med tropiskt semesterparadis från Sunwell

Alternativ till afterski i Corona krisen - tropiskt solrum

Afterski lokaler kan bli solrum

Många hotellanläggningar kommer att stå den kommande säsongen med outnyttjade afterskilokaler och uteblivna intäkter. Aktörer får tänka om och istället för party och fest lägga upp en strategi mot exempelvis familjer, privata tillställningar och liknande. Ett alternativ kan vara ett tropiskt paradis med en mjuk sandstrand framför ett glittrande hav, kantad av exotiska palmer där besökare kan njuta ett varmt solljus inomhus, efter en dag i backen eller skidspåret.

Solanläggningar kan bokas av slutna sällskap eller bedriva som drop-in, med Corona-säkert avstånd mellan solstolarna. Hotellen kan servera gäster exotiska drinkar, kall läsk eller öl på stranden istället för afterski-baren.

Sunwell har mångårig erfarenhet att bygga solrum och solmiljöer där kombinationen uppiggande solljus, skön värme, fläktande havsbris, behagliga dofter, lugnande bakgrundsljud och mjuk sand mellan tårna får besökare att slappna av och koppla bort vardagen totalt.

Alla installationer vi utfört är unika och hänsyn tas till kundens önskemål och förutsättningar. Urval av inspirationsbilder från en mängd solmiljöer finns här>

Solljus ger extra energi till skidåkningen

För vissa personer innebär vinterperioden med med lite ljus, lägre temperatur och korta dagar ökad trötthet och nedstämdhet, i svårare fall även så kallad årstidsbunden depression SAD (Seasonal Affective Disorder). Om vi inte får tillräckligt med ljus under dagarna rubbas dygnsrytmen och vi kan få svårt att sova, vilket påverkar både sinne och kropp.

Motion förbättrar humör, minimerar stress och ökar serotoninnivåerna som hjälper oss att bli av med sorgliga känslor. En riktig skidsemester med massa motion och rörelse är perfekt för att gardera sig mot vintertröttheten.

En kombination av daglig motion i snön och solljusterapi med starkt solljus från Sunwell’s solsimulator som ligger mellan 10.000 – 30.000 lux blir ju den ultimata kombinationen!

Boosta immunförsvaret med solljus

Vi behöver både se dagsljus för att bli vakna och alerta och känna solljus med sin värme in på bara skinnet för att hålla oss friska. Enligt forskare kan immunförsvar inte aktiveras utan D-vitamin. Vi får i oss vitaminet antingen med mat eller genom solljus. Enligt Livsmedelverket är solbestrålning den viktigaste källan till D-vitamin under sommarhalvåret. Under vinterhalvåret måste vi kompensera D-vitamin brist antingen med vitamintabletter, genom att äta livsmedel rika på D-vitamin som t ex fet fisk eller vistas i solen utomlands…. eller sola i Sunwell’s sol.

Solsimulator från Sunwell skapar ljus jämförbart med solljuset utomhus, med den fördelen att mängden UV-ljus är minskad till låga nivåer som ligger under gränsen för artificiella solanläggningar. Sunwell solsimulatorer är utrustade med speciella UV-filter som minskar UV-strålningen till en kontrollerad och låg nivå. En timme med Sunwell solsimulator motsvarar ca. 20 minuter vistelse utomhus mitt på dagen vid soligt väder under juni och juli. Regelbunden användning av Sunwell solsimulator kan stimulera produktion av D-vitamin i huden – också under de mörka årstiderna när D-vitaminbrist är som mest påtaglig.